Bedste proteinpulver til vægttab

Hvilket proteinpulver er bedst til vægttab?

Proteinpulver er utroligt alsidige, og det er så nemt at have ved hånden. Du kan bruge proteinpulver i smoothies, proteinkugler, overnight-oats og meget mere.

De giver dig ikke kun et boost af næringsstoffer, men kan også hjælpe dig med at blive mæt længere, hvilket er særligt nyttigt, hvis du forsøger at tabe dig. Plus, at have en proteinrig snack efter en hård træning hjælper dig med at opbygge muskler – og en øget muskelmasse giver en øget hvileforbrænding.

Proteinpulver kommer i forskellige former og at vælge det bedste til vægttab afhænger af dine kostbehov og fitnessmål. For eksempel kan du vælge proteinpulver, der er lavet af planter, valle, kasein, æggehvider og/eller kollagenpulver.

Vi anbefaler følgende proteinpulver, når man vil tabe sig


Whey proteinpulver

Bodylab Whey 100 (1 kg)

  • Optimal kilde til ekstra protein
  • Udvundet af frisk mælk fra køer
  • Uden tilsat sukker

Pris: 219,- for 1 pose

Gå til butik


86 % protein i proteinpulver

Bodylab Clear Whey (500 g)

  • Ny generation af klare, forfriskende proteinshakes
  • 86 % protein, 0 % sukker og 0 % fedt
  • Vælg mellem 5 smagsvarianter

Pris: 199,- for 1 pose

Gå til butik

Bodylab Whey 100 ISO Pure (750 g)

  • 100 % rent og ultrafiltreret protein
  • Ny forbedret smag
  • Op til 85 % protein

Pris: 259,- for 1 pose

Gå til butik

vegansk proteinpulver til vægttab

Bodylab Vegan Blend Protein Pulver 400g

Vegan Blend fra Bodylab er en vegansk blanding med 62% protein fra ærter, ris og havre.

  • Ekstra fiberrig og ikke tilsat sukker. 100% plantebaseret.
  • Pakket i miljøvenlig genbrugspapir.

Servering

Bland 20 g Vegan Blend med 200-250 ml iskoldt vand, mandelmælk eller havremælk, og shake i 15-20 sekunder.

Pris: 139,- for 400 g

Gå til butik

Bodyman Casein 500 g

Næringsindhold pr 100g:

  • Energi: 350 kcal/ 1460 kJ
  • Kulhydrat: 6 g
    – heraf sukkerarter: 6 g
  • Fedt: 3 g
    – heraf mættede fedtsyrer: 3 g
  • Protein: 74 g
  • Salt: 0,4 g
  • Kostfiber: 1 g

Gå til butik

Begrundelse for hvorfor de 5 proteinpulver-varianter er bedst, når man vil tabe sig

Bodylab Whey 100 

Bodylab Whey 100 er en klassiker, når man taler proteinpulver, og det har eksisteret i rigtig mange år. Kvaliteten er i top, og der er ikke tilsat sukker. I øvrigt er proteinindholdet per 100 gram hele 70 gram. Du kan se hele næringsindholdet for Whey 100 herunder:

NÆRINGSINDHOLD:

Indhold pr. 100 g
Energi 1.580 kJ / 380 kcal
Fedt 7 g
– heraf mættede fedtsyrer 3,4 g
Kulhydrater 7 g
– heraf sukkerarter 4,5 g
Kostfibre 3 g
Protein 70 g
Salt 0,89 g


Whey 100 kan købes her

Bodylab Clear Whey

Bodylab Clear Whey er en ny generation af Bodylab Whey og indeholder endnu mere protein per 100 g – hele 86 %!

Der er intet sukker eller fedt i Clear Whey, hvorfor det er et unikt proteinpulver, når man vil tabe sig. Men det koster 199,- for 500 g. Bodylab Whey 100 koster 219,- for 1000 g. Så det skal man lige overveje.

Anbefalingen herfra er, at begge typer proteinpulver fint kan bruges som supplement i en vægttabsproces.

Clear Whey har bare den fordel over Bodylab Whey, at det ikke indeholder fedt. Og kalorieindholdet per 100 g. er lidt mindre. Se herunder:

Indhold pr. 100 g
Energi 1468 kJ / 350 kcal
Fedt 0 g
Kulhydrater 0,5 g
– heraf sukkerarter 0 g
Protein 86 g
Salt 0,1 g


Body Clear Whey kan købes her

Bodylab Whey 100 ISO Pure

Bodylab Whey 100 ISO Pure er en pose proteinpulver, som er endnu mere filtreret end forrige varianter. Derudover er der fra producentens side fokuseret på bedre smag samtidigt med at man opretholder det høje niveau af protein per 100 g (81 % er protein i Bodylab Whey 100 ISO Pure).

Der er lidt fedt i, som der ikke er i Bodylab Clear Whey, men alligevel er kalorieindholdet det samme. Så også dette proteinpulver kan med fordel indtages under en vægttabsproces.

Indhold pr. 100 g
Energi 1492 kJ / 351 kcal
Fedt 1,5 g
– heraf mættede fedtsyrer 0,9 g
Kulhydrater 3,2 g
– heraf sukkerarter: 0,3 g
Kostfibre 1,0 g
Protein 81 g
Salt 0,57 g


Bodylab Whey 100 ISO Pure kan købes her

Bodylab Vegan Blend Proteinpulver

“Go Vegan” trender i tiden, og det er der mange gode grunde til. Det viser adskillige studier, som bl.a. fremgår på sitet: Nutritionfacts.org. Man mener fx, at proteiner fra dyr og mælkeprodukter kan opregulere et væksthormon (IGF-1), som øger risikoen for kræft.

Men IGF-1 opreguleres ikke, hvis proteiner kommer fra planter. Derfor er Bodylab Vegan Blend Protein Pulver, ifølge veganer-teorien, et sundere valg. De andre typer proteinpulver kommer nemlig fra køer. 

Vegansk proteinpulver, som Bodylab sælger, har følgende næringsindhold:

Indhold pr. 100 g 20 g
Energi 1680 kJ / 400 kcal 336 kJ / 80 kcal
Fedt 9,4 g 1,9 g
– heraf mættede fedtsyrer 4 g 0,8 g
Kulhydrater 14 g 2,8 g
– heraf sukkerarter 2,4 g 0,48 g
Kostfibre 6 g 1,2 g
Protein 62 g 12 g
Salt 0,56 g 0,11 g


Bodylab Vegan Blend Proteinpulver kan købes her

Bodyman Casein proteinpulver

Kasein nedbrydes og optages langsommere i kroppen end whey-protein – på den måde frigives en stabil strøm af aminosyrer jævnt over flere timer. Det kan være en fordel, når man vil tabe sig, fordi man så har proteiner nok i kroppen til at øge sin hvileforbrænding.

Kaseinproteinpulver udvindes af skummetmælk og betegnes som et komplet protein, da det indeholder samtlige af de essentielle aminosyrer – herunder de forgrenede aminosyrer.

Kaseinproteinpulver anvendes ofte i kombination med whey-proteinpulver.


Bodyman Casein proteinpulver kan købes her

Sådan bruger du proteinpulveret, når du skal tabe dig

  • Læs etiketten: Din krop kan kun absorbere op til 30 gram protein ad gangen. Se efter proteinpulver med 20 til 30 gram protein pr. 120-kalorie scoop. Ideelt set bør det være rent protein uden sukker eller kunstige sødestoffer. Det  anbefales at minimere eller undgå sukker eller kunstige sødestoffer, da det kan øge din trang til slik. Jo kortere ingredienslisten derfor er, desto bedre.
  • Eksperimenter med en blanding: Et proteinpulver, der indeholder en blanding af højkvalitetsproteiner såsom valle, æg og soja, vil give dig et komplet protein, hvilket betyder, at det indeholder alle ni essentielle aminosyrer. Hvis du vælger et plantebaseret protein, så kig efter en kombination af proteiner i forhold til en enkelt kilde. 
  • Undgå lav-kvalitetsproteinpulver. Sådant proteinpulver kendetegnes ved, at det er fyldt med tilsætningsstoffer. Et protein af høj kvalitet indeholder fx ikke tilsat taurin, kreatin, BCAA’er, beta-alanin, glycin – det er aminosyrer med højt nitrogenindhold, der gør, at proteinpulveret er kunstigt testet for mere protein, end det faktisk indeholder. Hvis du vil have protein, så få protein og ikke alt muligt andet og ekstra, der er proppet i pulveret!
  • Drik proteinpulver ved siden af måltider og “lev” ikke kun på smoothies: Det er vigtigt at bemærke, at smoothies og proteinshakes ikke betragtes som mættende måltider. Undersøgelser viser, at man generelt er mere tilfreds, når man spiser (i stedet for at drikke) vores mad, fordi tyggehandlingen hjælper med fordøjelsen. Derfor anbefales det at lave en tykkere shake eller tilføje dit proteinpulver til faste måltider, såsom havregryn eller sunde pandekager.


Hvorfor er proteinpulver godt, når man vil tabe sig?

Proteinpulver kan bruges til at kontrollere vægten

Udover at være hurtige og nemme at sammensætte, kan proteinshakes også hjælpe med dine vægtstyringsmål på en række måder. Her er flere potentielle fordele ved proteinshakes.

Appetit og mæthed

Protein er meget mættende, hvilket betyder, at det hjælper dig med at holde dig mæt i længere tid og reducerer appetitten. Sammenlignet med måltider, der ikke indeholder protein, kan en proteinshake hjælpe dig med at blive mæt længere.

Mæthedsfølelse har vist sig at hjælpe med reduceret kalorieindtag. Det kan også mindske fristelsen til at spise mindre nærende mad mellem måltiderne (studie).

Muskelopbygning og stofskifte

Protein hjælper med muskelopbygning og reparation. Det hjælper også med at bevare muskler, der kan gå tabt under en vægttabsdiæt. Hvis du indtager mere protein, kan du også øge dit stofskifte. Denne stigning opstår til dels, fordi muskler er metabolisk aktivt væv, men den kan også blive påvirket på grund af den termiske effekt af mad.

Protein kræver mere energi end kulhydrater eller fedtstoffer at fordøje, hvilket betyder, at det forbrænder flere kalorier blot for at behandle det (studie).

Selvom denne effekt er lille i det overordnede billede af kaloriebalance og stofskifte, har den en indvirkning på dit samlede kalorieforbrug (studie).

Kaloriereduktion

Fordi protein er mættende, kan indtagelse af det resultere i en reduktion af det samlede kalorieindtag. Hvis du fokuserer på kalorieafbalancerede proteinshakes, kan du opleve, at tilføjelse af shakes kan resultere i et samlet reduceret kalorieindtag i løbet af dagen. Mange gange udmønter dette sig i vægttab.

Værd at have in mente, hvis du vil implementere proteinpulver i din vægttabsproces

Selvom der er fordele ved proteinshakes til vægttab, er der også nogle ting, du skal overveje, før du selv prøver dette. Her er flere faktorer, du skal være forsigtig med, når du bruger proteinshakes som et vægtstyringsværktøj.

Husk at bruge proteinpulver som et supplement og ikke som en måltidserstatning

Som vi var inde på, så bør proteinpulver altid være et supplement til en i forvejen sund diæt. Nogle tror, at hvis bare de “lever” af deres proteinshakes, så kommer de til at tabe sig. Og det kan da også godt være tilfældet, men det er ikke holdbart i længden – hverken for vægttabet eller for den generelle sundhed.

Du har også brug for vigtige vitaminer og mineraler, som ikke findes i proteinpulver. Derfor er det altid bedst at se proteinpulver som et supplement og ikke som en måltidserstatning, hvadend man forsøger at tabe sig eller noget andet.

Næringsbalance

Nogle proteinshakes, især de færdiglavede, kan indeholde tilsætningsstoffer såvel som tilsat sukker, som bør indtages med måde, især når man forsøger at tabe sig. De kan også mangle vigtige næringsstoffer såsom fibre og gode fedtstoffer.

Derudover, hvis du indtager en masse proteinshakes, kan du overdrive dit proteinindtag, hvilket giver mindre plads til andre næringsstoffer, når du er på en kaloriebegrænset diæt. Dette kan være særligt risikabelt for mennesker med visse sundhedsmæssige forhold.

For eksempel bør personer med nedsat nyrefunktion indtage mindre protein end andre mennesker. Hvis du overvejer at gøre proteinshakes til en fast del af din vægttabsplan, er det vigtigt først at tale med en sundhedsudbyder.

Brug af proteinshakes i forhold til at tabe sig bedst

Hvis du beslutter dig for at bruge proteinshakes til vægtkontrol, skal du tale med en sundhedsudbyder eller en registreret diætist for at få råd. De kan give indsigt i, hvad der er bedst i din situation. I mellemtiden er her nogle tips, der kan hjælpe.

Brug proteinpulver til at tilføre hurtige proteiner

For eksempel kan du med fordel bruge proteinshakes til at nå den ønskede mængde protein pr. dag. Hvis du ved udgangen af ​​dagen ikke har spist nok protein, kan en shake hjælpe dig med at få den ønskede mængde.

Der er beviser for, at det kan hjælpe dig med at nå dine proteinmål og holde dig mæt længere i løbet af dagen, hvis du sørger for at inkludere protein til morgenmad. indtagsmål (studie). I vores protein beregner kan du få et estimat for, hvor mange proteiner du ca. har brug for per dag, når du vil tabe dig.


Konklusion

Dette indlæg: “Bedste proteinpulver til vægttab” har anbefalet 5 slags proteinpulver, som kan indtages som et supplement, når du vil tabe dig. Det forskellige proteinpulver, som er bedst til vægttab er lidt forskellig i forhold til, hvor fint-filtreret det er. Og så er der lidt forskelle på mængden af protein per 100 gram, samt hvorvidt der er sukker eller fedt i. Alt dette har vi været inde på i dette indlæg, og du har nu bedre forudsætninger for at vælge det rigtige proteinpulver til vægttab.

Du finder de 5 proteinpulver-typer hos Bodylab og Bodyman

Relaterede indlæg

You cannot copy content of this page