Bent over row med en vægtstang

Bent over row med en vægtstang

oktober 17, 2019 0 Af admin

Bent over row med en vægtstang

Dette er en forlængelse af indlægget; Military Press og er det 5 indlæg ud af de 6, der forklarer, hvilke øvelser du kan træne med et vægtstangssæt. Det første indlæg er: Træning med et vægtstangssæt.

Hvad er bent over row?

Bent over row er en meget effektiv rygøvelse, som aktiverer mange og store muskler. Klik her for at se, hvordan øvelsen udføres. 

Muskler der er aktive under bevægelsen

Target

  • Back, General

Synergists

Dynamic Stabilizers

Stabilizers

Antagonist Stabilizers

Som du kan se, så er target ryggen generelt. Dvs. at øvelsen primært er en rygøvelse, men også armene (biceps og triceps) er aktive som dynamiske stabilisatorer. Og ben og lår stabiliserer dig under bevægelsen. Der hvor der står synergists er alle rygmuskler samt enkelte muskler på armen (brachialis, brachioradialis) og skulderen (deltoideus, posterior/bagskulder). Derudover er der dynamiske kontraktioner i nakkemuskulaturen (trapezius). Som du måske har bemærket, så rammer øvelsen en anelse mere den øvre end den nedre ryg, og øvelsen har godt fat i bl.a. rhomboiderne og den brede rygmuskulatur, Latissimus dorsi. 

Øvelserne tilsammen

Vi mangler stadigvæk at gennemgå den sidste øvelse, bænkpres. Men inden at vi går til bænkpres, så prøv at lægge mærke til, hvor mange muskler du får aktiveret ved blot at kombinere de 5 øvelser, som vi har været igennem. Alle  øvelser foregår med noget så simpelt som en vægtstang

 

 

Lær lidt om bænkpres