Beregn fedtprocent

Beregn din fedtprocent i denne udregner

En fedtprocent beregner kaldes også for en kropsfedt beregner.

Få målt din fedtprocent i den fedtprocent beregner, som du ser nedenfor. 

Hvad er min fedtprocent?

Find ud af hvad din fedtprocent er i denne beregner:

Beregn din fedtprocent

require
require require
require  

Your body fat is ......

DescriptionWomenMen
Recommended amount:20-25%8-14%
Adults in United States, average :22-25%15-19%
Obese :30+%25+%

Om fedtprocent beregneren

Fedtprocent beregneren har 4 måleparametre til udregning af din fedtprocent, og derfor skal fedtprocent beregningen tages med et gram salt.

Den vil aldrig blive lige så præcis, som hvis du brugte en fedttang og målte flere steder på kroppen (individualiserede måleparametre).

Brug derfor denne fedtberegner som en indikator for et mål på din fedtprocent.

 

Sådan fungerer denne fedtprocent beregner

I denne fedtprocent beregner skal du vælge, om du er en mand eller kvinde. Derefter skal du indtaste din højde, som enten angives i cm eller feet.

Slutteligt indtaster du din vægt i kg eller pund samt angiver din alder. Tryk så på calculate for at få målt din fedtprocent.

Hvad er en normal fedtprocent?

The American Journal of Clinical Nutrition har opstillet nogle guidelines, der viser, hvornår den beregnede fedtprocent er normal og afvigende. Nedenfor er der tabeller, der viser kategorier for fedtprocent for kvinder og fedtprocent værdier for mænd. Tabellerne tager udgangspunkt i den videnskabelige artikel fra American Journal of Clinical Nutrition (Healthy percentage body fat ranges: an approach for developing guidelines based on body mass index).

I de viste fedtprocent tabeller kan du se, om du har en normal fedtprocent.

Husk, at den beregnede fedtprocent fra fedtprocent beregneren ikke er 100 % korrekt, i det at den kun tager udgangspunkt i en række standardiserede måleparametre.

Derfor kan du få et misvisende resultat. Det bedste er derfor at måle din fedtprocent med en fedttang, bruge et målebånd eller simpelthen gå i fitnesscenteret og få lavet en kropsanalyse, hvori en måling af din fedtprocent også indgår.

Fedtprocent kvinder

Fedtprocent kvinder

Når du som kvinde har beregnet din fedtprocent, så kan du tage et kig på tabellen, herunder (fedtprocent kvinder), og se om du har en normal fedtprocent, en lav fedtprocent eller en høj fedtprocent i forhold til din alder.

Bemærk, at kvinders fedtprocent, generelt set, er højere end mænds og derfor er fedtprocent kategorierne også forskellige imellem mænd og kvinder. Kvinder har mere kropsfedt end mænd, hvor mænd typisk har en større muskelmasse.

Dette er selvfølgelig en generalisering, og det er muligt at finde kvinder, der har lavere fedtprocent og større muskelmasse end mænd. Det ses fx hos Mrs. Fitness atleterne, der tydeligt har en meget lav fedtprocent og en stor og markeret muskelmasse, der overgår de fleste utrænede mænd.

Fedtprocent kvinder

Normal fedtprocent hos kvinder

Som det er vist i fedtprocent tabellen, ovenfor, så er en normal fedtprocent for kvinder forskellig i forhold til, hvilken alder man har.

Det er naturligt, at man med alderen får sværere ved at holde en lav fedtprocent, og derfor er kravene til normalværdien for en fedtprocent lavere i takt med, at alderen stiger.

Som et eksempel kan vi tage normalværdien for kvinders fedtprocent i alderen 20-25 år, som er 12-21 %, men i alderen 50-55 år er det normalt at have en fedtprocent fra 25-32 %, som ellers ville gøre en overvægtig, hvis man var mellem 20-25 år.

Så i normalværdien for fedtprocenten for kvinder såvel som for mænd (se om lidt), er der taget højde for, at fedtprocenten naturligt stiger med alderen.

Du kan evt. sammenholde dit BMI tal med din fedtprocent. Du kan beregne dit BMI her.

Har du en sund fedtprocent?

Efter at have aflæst dit resultat i fedtprocent tabellen kan man spørge: “Har du en sund fedtprocent?”

Hvis ikke så er der ingen grund til at panikke af 2 grunde. Den ene grund af, at fedtprocent beregneren skal tages med et gram salt, som vi var inde på i starten.

Det er altid bedst at få målt din fedtprocent ved at bruge en fedttang, eller få lavet en kropsanalyse, der også kan beregne fedtprocenten. Bare besøg et fitnesscenter (en af fitnesskæderne), så kan du stille dig op på en badevægt med fedtmåler eller en vægt der måler fedtprocent.

Den anden grund er, at du altid kan gøre noget ved din fedtprocent ved at ændre på din diæt og starte med at dyrke motion.

Fedtprocent for mænd

Normal fedtprocent for mænd

Hvis du er mand og vil se, om du har en optimal fedtprocent, så kan du kigge i en fedtprocent tabel for mænd.

Hvad er en normal fedtprocent for mænd?

En sådan tabel vises herunder, så du kan se, hvad en gennemsnitlig fedtprocent for mænd er i forskellige aldersgrupper, eller med andre ord – hvad en normal fedtprocent i kroppen er, når man er mand (anbefalet fedtprocent i forhold til guidelines).

Fedtprocent mænd

Kravet til en normal fedtprocent for mænd falder ligeså med alderen, og man kan se den største forskel imellem aldersgrupperne 20-25 år og 50-55 år. 

Få en optimal kropsfedt måling

Da denne fedtprocent beregner ikke har særligt mange måleparametre med, så er det en fordel, hvis du finder et sted, hvor de har en badevægt, der måler fedtprocent.

Hvor man man få målt sin fedtprocent?

Du kan finde en badevægt, der måler fedtprocent hos en diætist eller i et fitnesscenter. Man kan så spørge sig selv: “Hvordan kan en vægt måle fedtprocent?” 

En vægt som måler fedtprocent leder en let strøm igennem dine fødder og dine hænder. Desto hurtigere strømmen kan ledes igennem din krop, desto lavere fedtprocent har du, fordi fedt skaber modstand.

En vægt med fedtmåling er rimelig præcis, og du vil få et resultat, der er det samme eller tæt på det samme, som hvis du fik lavet en måling af fedtprocenten med en fedttang.

Hvordan måler man sin fedtprocent med en fedttang?

Beregn fedtprocent ved at bruge en fedttang. Dette er den mest præcise måde at beregne sin fedtprocent på, i det at måleparametrene tager udgangspunkt i dig og ikke i standarder, som det er tilfældet ved online fedtprocent udregnere.

Lav en fedttang måling ved at måle specifikke steder på din krop. I fotoet nedenfor kan du se, at der er forskellige metoder, hvorpå du kan beregne fedtprocenten med en fedttang (klik på fotoet for at gå til hjemmesiden, hvor du kan indtaste data).

Det er klart at desto flere individualiserede måleparametre, som du har med, når du måler din fedtprocent med en fedttang, desto mere præcist bliver fedtprocent beregningen. Jackson/Pollock 7 er således mere præcis end Jackson/Pollock 3.

Men mange synes, at det er bøvlet med Pollock 7 og derfor vælger de fleste Pollock 4, som også giver en god indikator for din samlede fedtprocent.

Nogle af fedtprocent beregningsmetoderne kan kræve, at du har en, der kan måle med fedttangen for dig, i det at subscapularis fx er lokaliseret på bagsiden af din ryg ved skulderbladet.

Hvordan beregner man fedtprocent?

Hvis du selv vil beregne din fedtprocent, så kan du følge disse formler (fedtprocent udregning kvinder og fedtprocent udregning mænd):

Fedtprocent for mænd = 86.010×log10 (abdomen-neck) – 70.041×log10 (højde) + 36.76

Fedtprocent for kvinder = 163.205×log10 (waist+hip-neck) – 97.684× (log10(height)) – 78.387

Beregn fedtprocent ud fra en BMI formel

“Hvordan måler jeg min fedtprocent via en formel?”

En anden måde som du selv kan beregne din fedtprocent på er ved at tage udgangspunkt i dit BMI/BMI fedtprocent (beregn BMI her). 

Beregn fedtprocent for mænd:

Fedtprocent = 1.20 × BMI + 0.23 × Age – 16.2

Beregn fedtprocent for kvinder

Fedtprocent = 1.20 × BMI + 0.23 × Age – 5.4

Beregn fedtprocent for drenge

Fedtprocent = 1.51 × BMI – 0.70 × Age – 2.2

Beregn fedtprocent for piger

Fedtprocent = 1.51 × BMI – 0.70 × Age + 1.4

Få en lav fedt procent

Du kan få en lav fedtprocent ved at følge 5:2 diæten (læs om 5:2 diæten), som går ud på, at du må spise, hvad du 5 dage om ugen. 2 dage om ugen må du til gengæld kun spise 500 kalorier som kvinde og 600 kalorier som mand.

Ved siden af 5:2 diæten kan du dyrke konditionstræning 2-3 gange om ugen i ca. 45-60 minutter. Dette vil allerede efter 1 måneds tid reducerer din fedtprocent.