Crossfit udstyr til hjemmetræning

Crossfit udstyr til hjemmetræning

Crossfit udstyr til hjemmetræning

Når du har købt dit crossfit udstyr til hjemmetræning, så kan du måske få brug for et træningsprogram, medmindre at du selv har styr på det.

I dette indlæg er der 20 forskellige slags motionsudstyr. Der er gratis træningsprogrammer til de fleste.

Hvordan kan et crossfit workout se ud?

Et typisk crossfit workout består af 4 elementer, og 1 af dem er WOD (workout of the day). 

Når du laver din crossfit derhjemme, så er det derfor vigtigt, at du implementerer disse elementer i dit træningspas.

Elementerne er følgende:

  1. Opvarmning
  2. WOD
  3. Styrke og teknik
  4. Nedvarmning og udspænding

1. Opvarmning

En god opvarmning, i forbindelse med crossfit, består af 12-15 minutter, hvor du får blod ud til musklerne.

Det kan fx være at sjippe, at jogge, at svinge med lette kettlebells, jumping jacks, squats og at svinge med et crossfit reb. Husk blot på at du ikke er varm endnu, så belastningen skal være let (10-30 %).

Formålet med opvarmningen er at blive varm og forberede kroppen på det, der venter – nemlig WOD, som er benhårdt. Derfor skal du ikke brænde ud under opvarmningen – tænk kun på at blive varm i kroppen og indstil dig selv på WOD. 

2. WOD

WOD er det centrale i dit crossfit workout derhjemme. Efter WOD er du helt udmattet. Du træner så intensivt, at du, ved slut, umuligt ville kunne gennemføre endnu en WOD.

WOD kombinerer kondition, styrke, smidighed og udholdenhed. Alle elementer i forhold til at give dig en god all-around træning.

Typisk består WOD af flere øvelser, som man skifter imellem, og hvor man skal tage så mange gentagelser, man kan på en bestemt tid.

Det kan fx være, at du skal tage så mange thrusters på 2 minutter, som du kan.

Dernæst 20 sek. pause og så så mange kettlesving, du kan. Osv. 

Man har typisk 3-5 øvelser, som man varierer imellem.

WOD varer 10-20 minutter.

3. Styrketræning og teknik

Man skifter mellem styrketræning og teknik på de forskellige dage, hvor man træner.

Nogle dage er der meget fokus på at øge styrken i basisøvelser som squat, dødløft, thrusters ved at træne forholdsvis tungt (70-100 % af max).

Andre dage træner man samme øvelser, men med meget lavere vægt, i det man fokuserer på teknik eller på fagsprog det neuromuskulære system. 

Denne del tager ca. 15-20 minutter.

4. Nedvarmning og udspænding

I denne del udspænder man, og lader kroppen falde til ro.