Hvilket fitness udstyr til hjemmetræning skal du vælge?

For at du bedst kan udvælge dit fitness udstyr til hjemmetræning, så er der en række ting at afklare først. 

Hvad er dit formål med hjemmetræningen?

Som det første, så er det vigtigt at afklare formålet med din hjemmetræning. Dit formål kan fx være at forbrænde fedt, opbygge muskelmasse, tabe nogle kg eller noget helt fjerde. 

Det kan også være en kombination af flere formål. Det er fx meget almindeligt, at ens formål er at se mere trimmet ud. 

For at blive mere trimmet, så skal man opbygge muskelmasse og reducere sin fedtprocent.

Hvis dette er formålet, så er der noget fitness udstyr til hjemmetræning, der er bedre end andet (se senere).

Bedste træningsprogram

Hvilket slags fitness udstyr kan du bedst lide at træne med?

En anden ting er at tænke lidt på, hvilket slags fitness udstyr, som du foretrækker at træne med, for det er vigtigt i forhold til din motivation for at holde træningen vedlige.

Hvis vi fx tager et løbebånd som et eksempel. Et løbebånd skiller typisk vandene. Enten elsker man at løbe på løbebånd, eller også hader man det. 

Generelt hader man måske bare at løbe. Hvis man hader at løbe, så er det en dårlig ide at anskaffe sig et løbebånd – også selvom løb er super effektivt i forhold til sit formål.

Det er en dårlig ide, fordi at træningen så bliver en sur pligt, som man hele tiden skal presse sig selv til at gennemføre.

Resultatet bliver ofte, at man ender med helt at stoppe med at træne, fordi man ikke kan leve op til sine egne forventninger om at gennemføre træningen på løbebåndet. 

Og så stopper man helt.

I stedet er det bedre at vælge noget fitness udstyr til hjemmetræning, som kan passe ind i en træning, som man godt kan lide.

Det kan fx være, at du godt kan lide at cykle. Her er en motionscykel så et oplagt valg. Det kan også være, at du elsker at træne på en crosstrainer

Eller måske er du vild med kettlebells, håndvægte eller at træne med et vægtstangssæt.

Du kan finde 20 forskellige slags fitness udstyr til hjemmetræning i dette indlæg. Du finder også gratis træningsprogrammer.

Når du har udvalgt dig det fitnessudstyr, som du finder mest spændende, så skal du finde ud af, om fitness udstyret passer til det, som du vil opnå med din træning – selve formålet (se senere).

Hvor ofte vil du gennemføre din hjemmetræning med dit fitness udstyr?

Det sidste som du kan overveje er, hvor ofte du forestiller dig, at du vil træne. 

Hvis du forestiller dig at træne hver dag, og du vælger at træne med et vægtstangssæt, så er det vigtigt, at du splitter programmet op, så du træner forskellige muskelgrupper på forskellige træningsdage. 

Hvis du vælger at købe en motionscykel, så er det vigtigt, at du ikke træner hårde træningspas hver dag, i det at kroppen har brug for restitution

Hvis du derimod vil træne 2-3 gange om ugen, så behøver du ikke at sætte dig ind i restitutionskurven – bare sørg for at du har en hviledag imellem dine træningspas. 

Træn fx mandag, onsdag og fredag.

Excentrisk fase

Sammenhold formål, træningsfrekvens og motivation med fitness udstyr til hjemmet

Når du ved, hvad du vil med din hjemmetræning (formålet), og du ved, hvor ofte du vil træne (træningsfrekvens), og hvilket/hvilke fitness udstyr til hjemmet, som du er motiveret for at tage i brug, så kan du vurdere på, om “brikkerne” passer sammen – hvilket fitness udstyr skal du vælge?

Så hvilket fitness udstyr til hjemmet skal du vælge?

I indlægget hjemme fitness udstyr er der som sagt 20 forskellige slags fitness udstyr at vælge imellem samt gratis træningsprogrammer i pdf, som du kan printe ud og følge, når du træner derhjemme.

Men først må vi finde ud af, om det fitness udstyr som du har interesse for harmonere med dit formål og din træningsfrekvens.

Formål scenarier

Nedenfor er der opstillet nogle scenarier. Måske passer et scenarie til dit.

Scenarie 1:

Du vil gerne være mere trimmet

Du vil træne 2-3 gange om ugen

Metode

Kombiner styrketræning med konditionstræning

Motionsudstyr

Det bedste motionsudstyr i forbindelse med styrketræning er enten et vægtstangssæt eller en træningbænk med håndvægte eller begge dele.

Det bedste i forhold til kondition er enten en motionscykel, et løbebånd, en crosstrainer eller en romaskine.

Hvis ikke du vil anskaffe dig både konditions-udstyr og styrketræningsudstyr, så kan du også få konditionseffekt ved at træne med en vægtstang

I indlægget med de 20 øvelser til hjemme fitness udstyr kan du finde træningsprogrammer til både et vægtstangssæt og til håndvægte med en træningsbænk.

Frekvens

I det at du træner 2-3 gange om ugen skal du følge et fullbody træningsprogram. Det finder du også i indlægget

Scenarie 2:

Du vil gerne opbygge muskelmasse

Du vil træne 5 gange om ugen

Metode

Her handler det om at stimulere til øget sarcoplasmatisk hypertrofi (øget muskelmasse). 

Det bedste motionsudstyr, i den forbindelse, er enten et vægtstangssæt eller en træningbænk med håndvægte eller begge dele. 

Altså ligesom i forrige scenarie. I indlægget træning med et vægtstangssæt gennemgås de bedste øvelser, som du kan lave med et vægtstangssæt

Frekvens

I dette scenarie træner du 5 gange om ugen. Det betyder, at du skal splitte muskelgrupperne op, så du ikke træner de samme muskelgrupper to dage i træk.

 

Leave a Comment