Nedenfor er der 4 danske forhandlere, hvor du kan købe fitness udstyr til hjemmet. 

Kunne du tænke dig noget hjemme fitness udstyr?

Nedenfor har du 20 forskellige slags fitness udstyr til hjemmet.

Hjemme fitness udstyr uddybet

Battle Rope

Battlerope, som hjemme fitness udstyr, bliver mere og mere populært, og det er med god grund!

Du kan nemlig træne hele kroppen, og du får både trænet kondition og styrke, når du svinger rundt med dit battlerope. 

Et battlerope passer godt til HIIT og tabata, som går ud på at træne med maksimal intensitet i korte intervaller (fx 15-20 sekunder).

Du kan dermed lave en intervaløvelse og give den fuld skrue i 15-20 sekunder. Holde 10 sekunders pause og gentage øvelsen eller lave en ny. 

Klik på den grønne knap og få et gratis battlerope træningsprogram, som viser øvelser med battlerope.

Kettlebell

Som et hjemme fitness udstyr er kettlebells helt perfekt af mange grunde. 

En grund er, at der findes over 100 forskellige kettlebells øvelser, så det bliver aldrig kedeligt at træne. 

En anden grund er, at du kan træne hele kroppen igennem ved blot at bruge én kettlebell (se træningsprogram om lidt).

Den tredje grund er, at du nemt kan kombinere kondition, styrke og stram-op-træning i ét og samme træningspas. 

Den fjerde grund er, at træningen er funktionel. Dvs. at øvelserne er frie modsat i en maskine, hvor bevægelsen er fastlåst i en bane. 

Dette giver et bedre træningsudbytte og er mere overførbar til dagligdagen.

Håndvægte + træningsbænk

Håndvægte kan også bruges til at træne hele kroppen, og træningen er, ligeledes, funktionel. 

Hvor kettlebells er unikke i forhold til svingøvelser, hvor du hurtigt kan skifte imellem øvelserne, så er håndvægte bedre til traditionelle styrketræningsøvelser som fx brystpres og skulderpres.

Men på mange måder er en kettlebell og en håndvægt ens. Kettlebells er dog væsentligt nemmere at svinge rundt med, og håndvægten er mere behagelig at lave pres-øvelser med. 

Klik på den grønne knap og få et gratis træningsprogram, hvor du kun får brug for håndvægte og en træningsbænk.

Vægtstangssæt

Et vægtstangssæt er også ideelt som hjemme fitness udstyr og skiller sig ud fra førnævnte, fordi du kan få meget mere vægt på en vægtstang. 

Derfor er vægtstangssættet særligt egnet til styrketræning, men du kan også nemt få konditionsudbytte. Se bare her. Du laver en cirkeltræning med 3-5 runder á;

  1. Dødløft
  2. Thrusters
  3. Front squat
  4. Bent-over-row

Og med kun 20 sekunders pause imellem sættene. Så skal du nok få konditionsudbytte!

Klik på den grønne knap og få et træningsprogram.

Slyngetræner

En slyngetræner er helt perfekt som et hjemme fitness udstyr, fordi du kan træne funktionelle øvelser og statiske øvelser. 

Træning i en slyngetræner er en mere gymnastik-præget måde at træne på, fordi der er meget funktionel core-træning forbundet med træning i en slyngetræner.

Derudover kan du “efterligne” stort set alle øvelser, og dette gør, at du kan træne dig selv til at kunne udføre én eller anden øvelse, som du vil være god til – uden slyngetræneren. 

Træning med en slyngetræner er og bliver også mere og mere populært og derfor kan du nemt finde øvelser på Youtube.

Du kan også klikke på den grønne knap og få 25 øvelser.

Multi træningsmaskine

Træning i en multi træningmaskine er også en noget nær perfekt løsning, hvis drømmen er et homegym, fordi du kan træne alverdens øvelser i én og samme maskine. 

I indlægget; https://iformsupport.dk/multi-traeningsmaskine-til-hjemmet/ finder du markedets bedste multi træningsmaskiner samt træningsprogrammer til hver af dem.

Pull up bar

En pull up bar kan også fint blive en del af dit hjemme fitness udstyr. En pull up bar er god til at træne ryg, biceps og mave. 

Hvis det er for hårdt at trække dig selv op i chin-ups eller pull-ups, så kan du bruge et træningselastik.

Klik på den grønne knap for at få øvelser til en Pull up bar.

Romaskine

En romaskine er ikke bare en romaskine.

En romaskine kan fx fås med magnetmodstand (det ringeste), luftmodstand (godt) eller vandmodstand (godt, ret nyt og populært). 

Derudover er der forskel på antallet af træningsprogrammer, modstandsniveauer, display-data samt ergonomi, og hvorvidt romaskinen kan foldes sammen eller ej. 

I dette indlæg kan du læse, hvilke overvejelser der er værd at gøre sig inden køb af en romaskine.

Løbebånd

Løbebåndet er populært som aldrig før. I fitnesscentrene kan man se, hvordan løbebåndene altid er i brug.

I gamle dage var løbebåndet kedeligt, for der var bare et løbebånd og måske lidt data som tid og tilbagelagte km.

Men den tid er forbi!

Udover den væsentlige udvikling af selve komponenterne på løbebåndet – fx forbedret affjedring – så er der også sket magi i forhold til funktionaliteter. 

Nu er der en bred vifte af indbyggede træningsprogrammer inden for fx fedtforbrænding og vægttab og cardio og stram. 

Man kan derfor underholde sig selv ved at prøve kræfter med det varierede udvalg af træningsprogrammer.

Og ej at forglemme – man sikrer sig en god træning, da programmerne er lavet af fagpersoner.

Læs evt. Løbebånd til hjemmebrug som kommer ind på mere omkring løbebåndet.

Motionscykel

En motionscykel er også rigtig godt som et fitness hjemme udstyr. Her kan du virkelig presse pulsen i vejret og forbrænde kalorier.

En af fordelene ved en motionscykel er, at du ikke får stødpåvirkninger igennem knæ og hofter, ligesom du gør, når du løber, for der er ingen afsæt og landingsfase.

Der er også indbyggede træningsprogrammer i de fleste motionscykler.

For en grundig forståelse for motionscyklen, så læs e-bogen: Motionscykel.

Crosstrainer

Crosstraineren egner sig til en alsidig træning, hvor du kan kombinere en træning, der forbrænder fedt, forbedrer konditionen og øger muskelmassen. 

Der er også indbygget træningsprogrammer i crosstraineren.

Air Bike

En Air Bike er lavet til HIIT (high-intensity-interval-training).

Du kan brænde ud på så lidt som 15-20 sekunder, når du give den fuld skrue. Hold 10-15 sekunders pause og gentag så.

Efter blot 5 runder vil du hive efter vejret, men så er træningen også slut! Gennemfør denne træning 4 gange om ugen.

Og dette er netop det geniale ved Air Biken – træningen tager ingen tid, men træningsudbyttet er stort:

  • Bedre VO2 max (maksimale iltoptagelse)
  • Bedre MAOD (maximal accumulated oxygen deficit)
  • Øget citrat synthase som er et enzym, der spiller en stor rolle for oxidativ metabolisme. Oxidativ metabolisme er en betegnelse for  de oxidative processer, der sker i skeletmuskulaturen, når der skal skabes energi ud fra ATP. 
  • Øget glycogen phosphorylase og phosphofructokinase
  • Øget protein ekspression af peroxisome proliferator-activated receptor-γ coactivator-1
    α (PGC1α), som er hovedansvarlig for mitokondrielle processer (ATP laves i mitokondrierne). 
  • Flere transkriptioner af proteiner 
  • Øget buffer kapacitet i skeletmusklerne som giver mere lactat formation. Lactat formation er nedbrydningen af glukose til ATP (energi). En øget bufferkapacitet giver derfor en hurtigere formation (omsætning) fra glukose til ATP, hvorfor atleten hurtigere får energi under HIIT. 

Vægtvest

En vægtvest er også et godt fitness hjemme udstyr for at få lidt ekstra belastning, når du træner. Du kan fx lave squats, burpees, jump-squats, sprinttræning osv. med vægtvesten på.

Klik på den grønne knap og få et træningsprogram med øvelser, hvor du kan bruge vægtvesten.

Medicinbold

Medicinbolde er vægtede bolde, som bruges i forbindelse med funktionel,- og overførbar træning til en given sportsgren. Youtube er fyldt med workouts, hvor medicinbolde er inkluderet. Bare søg på Medicine Ball workout.

Push Up Stands

Så er der Push Up Stands, som har den fordel, at bevægelses-rækkevidden kan blive større (øget range-of-motion). 

Du kan nemlig sænke din overkrop væsentligt mere, når du laver push-ups i forhold til, hvis du tog push-ups uden Push Up Stands.

Push Ups træner bryst,- skulder og triceps muskulatur. Endvidere er der meget core-træning, da du skal stabilisere dig under bevægelsen for ikke at falde sammen.

Spinning cykel

På en spinningcykel er foden låst i pedalen mere end ved en motionscykel, hvilket netop muliggør større træk og dermed større kraftudvikling, i det at modsatte ben trykker ned samtidigt med, at det andet trækker op. 

Dette giver mere kraftudvikling, flow og tempo.

Ab Wheel

Et Ab Wheel er et udmærket hjemme fitness udstyr, som kan hjælpe dig med at opbygge en stærk og markeret mavemuskulatur. 

Det er primært m. rectus abdominis (lige mavemuskel), som er aktiv og i mindre grad de skrå mavemuskler. 

Derudover er hoftebøjeren m. iliopsoas mere aktiv end i de fleste andre maveøvelser.

Stepbænk

En step platform er god i forbindelse med bentræning. 

Du kan fx have et par kettlebells eller håndvægte i hænderne og træde op på step platformen for at lægge lidt ekstra pres på balder og lår. 

Du kan også hoppe op og ned fra platformen (jump-squats).

Lunges er også muligt. 

I forhold til overkroppen, så kan du lave push-ups og divers plankeøvelser. 

En step platform har været kendt i årtier, så der findes et hav af øvelser til dette hjemme fitness udstyr.

Stepmaskine

En stepmaskine er god til at stramme balder og lår op, samtidigt med at du får konditionsudbytte.

En af fordelene ved stepmaskinen som fitness hjemme udstyr er, at den ikke fylder ret meget, og den kan derfor passe ind i selv de mindste hjem.

Squat Rack

Fordelen ved et squat rack er, at vægtstangen kan komme i højde, så du ikke skal trække den fra gulvet og op. 

Dette gør, at du kan få flere kg på vægtstangen, fordi du måske godt kan lave squats med en given vægt, men hvis du ikke kan få stangen op på øvre ryg pg.a. vægten, så kan du ikke gennemføre sættet.

Leave a Comment