Hvilke muskler bruger man når man dødløfter?

Hvilke muskler bruger man, når man dødløfter?

Dødløft er den bedste øvelse, man kan træne, fordi du bruger rigtig mange muskler under øvelsen – flere muskler end nogen anden. Se bare her!

Følgende muskler er aktive, når du dødløfter:

  1. Trapezius uppermiddlelower
  2. Teres Major
  3. Rhomboideus
  4. Latissimus dorsi
  5. Semitendinosus
  6. Semimembranosus
  7. Erector Spinae
  8. Gluteus Maximus
  9. Quadriceps vastus lateralis
  10. Biceps femoris
  11. Adductor Magnus
  12. Soleus
  13. Gastrocnemius
  14. Levator Scapulae
  15. Rectus Abdominis
  16. Obliques

Sådan træner du dødløft

Instruktioner

  1. Sæt dig på hug og tag fat i en vægtstang med dine hænder ca. i en skulderbredde fra hinanden.
  2. Hold brystet oppe, træk skuldrene tilbage og se lige frem, imens du løfter stangen. Fokuser på at trække vægten tilbage på dine hæle, og hold stangen så tæt som muligt på din krop hele tiden.
  3. Løft til lårniveau, pause, og vend derefter tilbage under kontrol til startpositionen.

Husk aldrig at sætte mere vægt på, end at du kan lave øvelsen med den rigtige teknik. En klassisk fejl er, at man runder i lænden, fordi vægten er for tung. Dette skaber et meget stort tryk på ryghvirvlerne i lænden og kan i værste fald føre til diskus prolapser i bagudvendt retning. 

 

Er der variationer af dødløft, og hvilke muskler træner de?

Der er 2 varianter af dødløft udover den almindelige version, som artiklen indledte med. Varianterne er:

  1. Sumo Deadlift
  2. Single Leg Deadlift

Sumo Deadlift

Du træner disse muskler under et Sumo Deadlift

Hjælpemuskler

Stabilisatorer

Antagonist stabilisatorer

Sådan gør du:

  1. Med dine fødder stående mere bredt end din skulderbredde fra hinanden, så sæt dig på hug og tag fat i en vægtstang med dine hænder næsten rørende.
  2. Hold brystet oppe, træk skuldrene tilbage og se lige frem, imens du løfter stangen. Fokuser på at placere vægten på dine hæle, og hold stangen så tæt som muligt på din krop under hele bevægelsen.
  3. Løft til lårniveau, pause, og vend derefter tilbage til startpositionen.

 

Single Leg Deadlift

Du træner disse muskler under et Single Leg Deadlift

Hjælpemuskler

Stabilisatorer

Antagonist stabilisatorer

Sådan gør du:

  1. Start med en eller to kettlebells. Hvis to så én  i hver hånd, hængende afslappet ved dine sider. Involver din core for at sikre, at du forbliver stående under hele bevægelsen.
  2. Hold en let bøjning i knæet på dit venstre ben, læn dig fremad og stræk dit højre ben bagud for at øge din balance.
  3. Hold din ryg lige. Sænk kettlebells, indtil din torso er parallel med jorden. Pause og derefter vender du tilbage til startpositionen.


Relateret indhold

Denne artikel har besvaret spørgsmålet: Hvilke muskler bruger man når man dødløfter? Du har også fået svaret på, hvilke muskler du bruger, når du laver de 2 variationer af dødløft.

Måske kommer det bag på dig, hvor mange muskler man rent faktisk aktiverer under dødløft og øvelsens varianter. Det er derfor, at man kan få en fantastisk træning med noget så simpelt som et vægtstangssæt.

Her kan man også træne squat, front squat, overhead press og row øvelser.

Hvis du vil have mere indblik i at træne med et vægtstangssæt, så kan du gå til dette indlæg, hvor du også kan se, hvilke muskler du bruger under de andre øvelser.

Relaterede indlæg

  1. Træning med et vægtstangssæt
  2. Hvilke muskler bruger man når man svømmer?
  3. Hvilke muskler bruger man når man laver armbøjninger?
  4. Hvilke muskler bruger man når man går?
  5. Hvilke muskler bruger man når man sprinter
  6. Muskler man bruger når man laver mavebøjninger
  7. Hvilke muskler bruger man når man squatter?
  8. Planke – du bruger disse muskler

 

You cannot copy content of this page