Hvor meget kan man tabe sig på en måned?

Hvor meget kan man tabe sig på en måned?

juli 13, 2021 0 Af admin

Det afhænger meget af, hvor “stor” man er. En person på 200 kg vil kunne tabe sig mere på en måned end en person på 100 kg, fordi der er mere fedt at smide. 

 

Men som en tommelfingerregel, så er det for de fleste realistisk at tabe sig 0,5 – 1 kg om ugen. Så i forhold til dit spørgsmål: Hvor meget kan man tabe sig på en måned? Så er svaret 2 – 4 kg.

 

Hvad hvis man taber sig mere end 4 kg om måneden?

Man mener, at hvis man smider mere end 1 kg om ugen svarende til 4 kg om måneden, så kan man ikke regne med, at det hele er rent fedt. Det kan også være væske. 

 

Det er dog realistisk at et månedligt vægttab på 2- 4 kg er rent fedt. Det er et standardiseret skøn, og det kan sagtens være, at du taber mere end 2 – 4 kg, når måneden er gået, men uanset hvad, så er det en god ide, at du får lavet en kropsanalyse, som fastlægger, hvor meget af vægttabet skyldes tab af fedt, og hvor meget skyldes væske. 

 

Og så skal du også huske på, at hvis du træner, så er det muligt, at du øger din muskelmasse, og det er ekstra vægt.

 

Mange bliver frustreret over, at vægten står stille uvidende om, at deres muskelmasse er øget.

Hvad er det bedste, man kan gøre for at tabe sig hurtigt på en måned?

Et vægttab er forbundet med et kalorieunderskud. Dvs. at hvis du spiser mindre, end hvad du har brug for, så taber du dig. 

Derfor skal du finde ud af, hvor mange kalorier du har brug for om dagen. Dvs. forholdet mellem de kalorier du spiser, og de kalorier du forbrænder. Hvis du indtager lige så mange kalorier, som du forbrænder, så hverken taber du dig eller tager på. 

Du skal finde dit såkaldte ligevægtsindtag, som er forholdet mellem de kalorier du indtager i forhold til de kalorier, du forbrænder. 

Du kan finde dit ligevægtsindtag i Iformsupports kalorieberegner.

Hvad så når du har fundet dit ligevægtsindtag?

Så kan du fx sørge for at indtage færre kalorier hver dag eller på ugebasis. Det kan være lidt træls at veje sin mad af hver eneste dag. 

Derfor er der mange, der vælger at have nogle dage, hvor de spiser løs, og så nogle dage hvor de spiser meget kalorie restriktivt. 

Hvis dit ligevægtsindtag fx er 2500 kalorier om dagen, så er det 2500 x 7 = 17.500 kalorier om ugen. 

Du kan så fx have 2 dage, hvor du kun spiser 500 kalorier, ligesom man gør under 5:2 diæten. 

Det giver dig et massivt kalorieunderskud 2 gange om ugen på hele 2000 kalorier hver gang. Det er 4000 kalorier samlet set på de 2 dage, og det kræver, at du spiser mange kalorier resten af de 5 dage, for at det overhovedet går lige op. 

Det er mest sandsynligt, at du ender med et ugentligt kalorieunderskud, hvis du har 2 så restriktive kalorie dage om ugen.

Hvor mange kg kan man tabe på en måned med 5:2 diæten?

Det er meget almindeligt, at man smider 0,5 – 1 kg fedt om ugen med 5:2 diæten, hvis man også dyrker motion ved siden af. 

 

Det behøver ikke at være så meget motion. Det kan fx være 2 gange om ugen, og skal man helst kombinere cardio med styrketræning. 

 

Cardio er bedst til at forbrænde flest kalorier, men styrketræning er bedre til at opbygge muskelmasse, som øger hvileforbrændingen. Det bliver sværere at tage på i fedt, når man øger sin muskelmasse.

Hvilket motionsudstyr skal du vælge, når du vil tabe dig?

Motionscyklen er oplagt, og der er mange motionscykler med bluetooth, så kan koble til applikationer.

Romaskiner, crosstrainere og løbebånd det samme, men i forhold til løbebånd, så skal man være opmærksom på, at der er stødpåvirkninger, i det at foden hhv. svæver og lander, og når den lander, så absorberes der stød i ankler, knæ, hofter og lænden.

Hvis man derfor vejer for meget, så kan det være en hård belastning af løbe. Hvis du alligevel vil løbe, så bør du gå efter et løbebånd med god affjedring.

Det gennemgås i denne artikel.

Hos forhandlerne, vist herunder, kan du finde motionsudstyr til at tabe sig, hvis du vil have det derhjemme. Ellers kan man jo gå i fitnesscenteret.

Konklusion og relateret indhold

Artiklen har besvaret spørgsmålet: Hvor meget kan man tabe sig på en måned?

Svaret er: Ca. 2 – 4 kg rent fedt. 

Der er meget træningsrelateret indhold her på Iformsupport. Der er et hav af træningsprogrammer med onlinesupport, og der er også gratis programmer. 

Der er også mange artikler og måske vil nogle artikler interessere dig. Hvis du fx har brug for et spark bagi til at finde noget motivation, så kan du gå til Motivation til træning, hvor du kan afspille motivationsvideoer.

Ellers lav en søgning herunder for at finde, hvad du søger:

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages