Hvorfor taber jeg mig ikke, når jeg spiser færre kalorier?

Hvorfor taber jeg mig ikke, når jeg spiser færre kalorier?

juli 13, 2021 0 Af admin

I denne artikel får du svaret på: Hvorfor taber jeg mig ikke, når jeg spiser færre kalorier? 

Du får også inspiration til en meget nem og simpel diætform, som er super effektiv!

Find først dit ligevægtsindtag for kalorier

Det er afgørende vigtigt, at du kender dit ligevægtsindtag for kalorier, hvis du vil vide, hvorfor du ikke taber dig, selvom du spiser færre kalorier.

Hvad menes der med ligevægtsindtag?

Dit ligevægtsindtag er den mængde kalorier, som du kan indtage for, at du vedligeholder din vægt.

Dvs. at alle de kalorier, som du indtager, svarer til det, som kroppen lige præcist har brug for og hverken mere eller mindre. 

Dit ligevægtsbehov for kalorier kan findes via Iformsupports kalorie beregner, som giver et estimat på, hvor mange kalorier du dagligt har brug for.

Det kan aldrig blive 100 % præcist, men det giver dig en ide om, hvor mange kalorier, som du har brug for dagligt, for at “kalorieregnskabet” går lige op.

Hvad gør du så, når du kender dit ligevægtsindtag?

Når du kender dit daglige ligevægtsindtag, så skal du forsøge at spise færre kalorier end dit ligevægtsindtag.

Måske er dit daglige ligevægtsindtag 2500 kalorier. Hvis du så vil tabe dig, så kan du fx gå efter kun at spise 2000 kalorier om dagen i stedet for de 2500. 

Du kan også gøre det anderledes. Du kan fx sige, at du vil have nogle dage, hvor du bare spiser, hvad du vil. I så fald så kan du udregne dit ugentlige ligevægtsindtag, som fx er 7 x 2500 kalorier = 17.500.

Så kan du fx have 2 dage, hvor du er meget restriktiv og fx kun spiser 500 kalorier, som er princippet i 5:2 diæten. På disse dage får du et kalorieunderskud på 2000 kalorier, og der er 2 af dem, så det giver minus 4000 kalorier.

Det betyder, at på de andre dage, så kan du tillade dig at spise ekstra kalorier, fordi du er så meget i minus på kaloriebalancen. 

Hvor meget kan man tabe sig på en 5:2 diæt?

5:2 diæten kan give et vægttab på 0,5 – 1 kg om ugen, og det overraskende ved denne diætform er, at man faktisk generelt ender med at spise mindre, fordi ens appetit generelt er lavere og særligt dagen efter en kalorierestriktiv dag.

Kombinér 5:2 diæten med træning

Det er ikke nødvendigt at træne ved siden af en 5:2 diæt for at tabe sig, i det et ugentligt kalorieunderskud altid giver et ugentligt vægttab. Og det kan sagtens ske uden træning.

Men hvis man vil booste vægttabsprocessen endnu mere, så er det selvfølgelig en fordel at træne ved siden af, i det man under træningen forbrænder kalorier.

Det bedste er at kombinere cardio med styrketræning, for cardio-delen er god til at få pulsen op og forbrænde kalorier men styrketræningen er bedst til at opbygge muskler.

Når man opbygger muskler, så stiger hvileforbrændingen, i det muskler kræver mere energi end fedtvæv. Det betyder, at det bliver nemmere at vedligeholde sit vægttab, når man opbygger muskler.

Motionsudstyr med indbyggede vægttabsprogrammer

Du kan også anskaffe dig et motionsudstyr, som du kan have derhjemme. 

Fx en motionscykel, en crosstrainer eller en romaskine. 

Man kan få motionscykler, crosstrainere og romaskiner med bluetooth, så man kan koble til app´s. I de forskellige app´s kan man så følge et vægttabsprogram, som passer til en i forhold til mål og præferencer.

Du kan finde motionsudstyr hos forhandlerne, som er vist herunder:

Konklusion og relateret indhold

Denne artikel har forsøgt at besvare dit spørgsmål: Hvorfor taber jeg mig ikke, når jeg spiser færre kalorier?

Og svaret er, at det gør du også, hvis du spiser færre kalorier, end hvad du forbrænder. 

Men for at finde ud af det, så skal du kende dit ligevægtsindtag, som du finder i kalorieberegneren.

Andet indhold der måske vil interessere dig er:

  1. Gratis træningsprogrammer
  2. Vælg den rigtige motionscykel
  3. Romaskiner med vægttabsprogrammer
  4. Cardio program til vægttab
  5. Træningsprogrammer til vægttab
  6. Hurtigste vej til et vægttab
  7. Træningsvideoer