Info omkring brug af et træningsbælte

I dette indlæg besvarer jeg følgende:

  1. Hvad er et træningsbælte?
  2. Hvad er det helt præcist, at et træningsbælte gør?
  3. Hvordan forebygger et træningsbælte skader?
  4. Hvornår er det en god ide at bruge et træningsbælte?

Derudover anbefaler jeg nogle træningsbælter, som jeg personligt synes er de bedste på markedet. Der er også links til de træningsbælter, som jeg anbefaler, så du kan købe dig et bælte, hvis du vil det. 

Hvad er et træningsbælte?

Et træningsbælte er et bælte, som man kan bruge, når man træner. Bæltet spændes rundt om livet for at stabilisere ryghvirvlens muskulatur og ledstrukturer.

Som du kan se på billedet ovenfor, så er der nogle huller i bæltet. Disse huller bruges til at justere på, hvor stramt bæltet skal sætte. Der findes forskellige bæltestørrelser. Fx i small, medium, large og XL. Et træningsbælte kan også være lavet af forskelligt materiale. Fx læder. Nogle træningsbælter er også udstyret med en slags pude på indersiden, som fungerer som ekstra støtte og komfort til din ryg.

Man bruger et træningsbælte i øvelser, hvor man har brug for ekstra stabilitet i ryghvirvlerne. Det er mest almindeligt at bruge et træningsbælte, når man dødløfter, men nogle bruger det også under squats.

Det er en personlig vurdering, hvornår man vil bruge bæltet, men generelt kan du sige, at bæltet er særligt brugbart i øvelser hvor du skal løfte noget fra gulvet og op.

Uanset, hvilke øvelser du måtte træne, så skader det dog aldrig at have det på, fordi det stabiliserer din ryg. 

Hvad er det helt præcist, at et træningsbælte gør?

Helt præcist så giver det et indadrettet tryk. Dvs. et tryk ind mod ryghvirvlerne, som gør, at både muskler og ledstrukturer omkring rygsøjlen holdes i en mere spændt tilstand end uden bæltet.

Dette gør, at når du fx dødløfter, så er der mindre risiko for, at discus forskydes bagud, hvis du kommer til at runde i lænden (fleksion).

Bæltet gør også, at det er sværere for dig at runde i lænden, og det er derfor nemmere for dig at udføre øvelsen korrekt, når du har bæltet på.

Bæltet stabiliserer musklerne omkring rygsøjlen, som bl.a. er m. erector spinae, m. multifidus og m. intertransversarii, m. rotatore, m. longissimus og m. illocostalis. Endvidere stabiliseres ligamenterne. 

Hvordan forebygger et træningsbælte skader?

I det at træningsbæltet stabiliserer, så reduceres risikoen for, at disci forskydes og i værste fald resulterer i en discus prolaps

Hvornår er det en god ide at bruge et træningsbælte?

Det er en god ide at bruge et træningsbælte, når du skal løfte noget fra gulvet og op. Det er særligt i dødløft, som er en øvelse, der egner sig godt til tunge løft (70-100 % af 1 max rep).

I indlægget; træning med et vægtstangssæt skriver jeg om bl.a. dødløft, og hvorfor øvelsen er så effektiv. Du kan også bruge træningsbæltet i øvelser, hvor du får en nedadgående kraft, som fx er tilfældet i øvelser, hvor du i slutfasen har vægten placeret over hovedet.

Dette er fx tilfældet i military press, som også er en effektiv øvelse (læs indlæg). Så i øvelser hvor du løfter vægten fra gulvet, og i øvelser hvor der er nedadgående kræfter, er et træningsbælte særligt brugbart. 

Overvejelser du kan gøre dig, inden at du køber

Hvis du tænker på at anskaffe dig et træningsbælte, så kan du fx overveje følgende:

  1. Materialet, som træningsbæltet er lavet af
  2. Syninger 
  3. Størrelse
  4. Elasticitet 
  5. Bredde

Materialet, som træningsbæltet er lavet af

Træningsbælter findes i forskellige materialetyper. Fx læder eller nylon. 

Træningsbælte af læder

Et træningsbælte i læder er det stærkeste materiale, der er, og bæltet har derfor en god holdbarhed. I dette bælte er der også indbygget puder til komfort og ekstra stabilitet. Bæltet har også en stærk låsning ved at låse igennem læderets huller. 

Træningsbælte i nylon

Et nylon træningsbælte har dårligere holdbarhed end et læderbælte, og når du fastspænder bæltet, så låser det ringere end ved læderbæltet, fordi der ikke er huller. Låsningen sker som en klæbning. En fordel kan dog være elasticiteten, der gør, at bæltet kan strammes virkeligt stramt, så der ikke forekommer luft mellem bælte og krop .

Syninger

Syninger spiller også ind på holdbarheden. Desto mere tætte syningerne er, desto stærkere er syningen. I træningsbæltet af læder, som vist på billedet ovenfor, er der mange tætte syninger, hvilket gør syningen stærk og holdbar. 

Størrelse

Størrelsen på bæltet skal selvfølgelig tænkes ind. Der er angivet small, medium, large og XL, men det kan være intetsigende, om man passer til den ene eller den anden. Derfor har forhandleren husket også at skrive bæltets størrelse på i cm. Du kan så tage et målebånd og måle din omkreds omkring livet og sammenholde det med bælternes størrelser hos forhandleren. Når du klikker på en af billederne ovenfor, så kan du se, at der er skrevet, hvor meget small, medium, large og XL svarer til i cm. 

Elasticitet

Elasticiteten er altid størst i nylon træningsbælter, fordi nylon er mere eftergiveligt end læder. Desto mere elastisk et bælte er, desto mere kan det strammes ind og minimere luft mellem bælte og krop. I min egen optik, så er dette dog ikke væsentligt mere end ved et læderbælte, og jeg ville stadigvæk helt klart foretrække et læder træningsbælte (se senere). 

Bredde

Bredden på træningsbæltet er selve overfladearealet. Desto bredere træningsbæltet er, desto mere kan det dække og dermed stabilisere over flere ryghvirvler. Dette er også en overvejelse at gøre sig, og det er en personlig vurdering, om man vil betale det ekstra for at få et bredere bælte som vist nedenfor. 

Bredt træningsbælte i lædder

Dette er et meget bredt træningsbælte i lædder og kaldes på grund af sin bredde for et vægtløfterbælte. Dette er fordi, at man ved vægtløftning løfter meget tungt (90-100 % af max), og man har derfor brug for særligt meget stabilitet.

Mine anbefalinger

Personligt foretrækker jeg et træningsbælte af lædder, der samtidigt er bredt som Nordic Fighter bæltet ovenfor. Dette er fordi, at jeg har træningsdage, hvor jeg træner meget tungt (90-100 % af mit 1 max rep), og jeg føler, at bæltet giver mig en god stabilitet over et bredt stykke. 

Hvordan træner du?

Så spørgsmålet at stille dig selv er, hvordan du træner, så du ved, om det er nødvendigt for dig med et træningsbælte. Hvis du fx træner bodybuilding (se mine bodybuildingsprogrammer), så er det ikke nødvendigt med et træningsbælte. Hvis du derimod træner styrketræning, så vil jeg klart anbefale dig et træningsbælte, fordi du laver tunge løft. Læs evt. forskellen mellem styrketræning og bodybuilding. Hvis du skal op og løfte fra 80 % af dit 1-rep max i fx dødløft, så vil jeg anbefale et bælte. Med lavere intensiteter kan det også fint bruges, men det bliver mindre nødvendigt. 

Leave a Comment