Hvordan regner man kalorier ud?

Hvis du er i tvivl om, hvordan man regner kalorier ud, så kan du enten bruge en kalorie beregner, som den du ser, herunder, eller du kan bruge en kalorieberegner formel, som vises senere i artiklen.

Kalorie beregner
Imperial
Metric
Basic Information
Activity Level
Goals
Your results:
0
calories/day

Beregn dit kaloriebehov i denne kalorie beregner

I denne kalorie beregner kan du:

  1. Beregne dit kaloriebehov
  2. Beregne dit ligevægtsindtag
  3. Beregne hvor mange kalorier du skal indtage for at være i kalorieunderskud og kalorieoverskud

I hvilken sammenhæng er det vigtigt at beregne dit kaloriebehov?

Ved at bruge en kalorie beregner kan man hurtigt få et overblik over, hvor mange kalorier man har behov for om dagen i forhold til ens aktivitetsniveau og mål.

Dette er vigtigt i flere sammenhænge, for når man indtager kalorier, så påvirker det kroppen på alle planer. Du er fx nødt til at være i kalorieunderskud, hvis du vil tabe dig.

Og hvis du vil opbygge muskelmasse, så er det en fordel, hvis du er i kalorieoverskud (bulking). 

Det er derfor smart med en kalorie beregner, fordi den kan hjælpe dig med at finde dit såkaldte ligevægtsindtag, som er dit daglige behov for kalorier.

Ved at kende dit ligevægtsindtag ved du, hvor mange kalorier du skal indtage om dagen, for at du er i kalorie “ligevægt”. Dvs. at du hverken tager på eller taber dig.

På den måde kan du sørge for at spise enten mere eller mindre afhængigt af, hvad dit mål er.

Hvordan fungerer en ligevægtsindtag beregner?

Man kalder det ikke for en ligevægtsindtag beregner men bare en kalorie beregner, som bl.a. kan vise dit ligevægtsindtag. 

Eksempel på en kalorie beregning

I Iformsupports kalorie beregner indtaster du:

  1. Din højde
  2. Dini vægt
  3. Hvor meget du ønsker at veje (goal weight)
  4. Din alder
  5. Dit aktivitetsniveau
  6. Hvor ofte du træner om ugen
  7. Dit mål
  8. Fedtprocent
  9. Dit taljemål

Hvis du i kategorien goal weight taster din nuværende vægt ind, og du i kategorien your goal vælger maintain (bibeholde vægt), så får du dit ligevægtsindtag.

Dvs. at hvis du får et resultat, der fx viser 2500 kalorier om dagen, så er dette dit ligevægtsindtag i forhold til de måleparametre, som du har indtastet.

Ændrer du fx på måleparametret aktivitetsniveau (hvor ofte du træner om ugen), så vil dit ligevægtsindtag ændre sig.

Apps som kan beregne kalorier

Der findes også en del kalorie beregner apps, som du kan bruge. Du kan så sammenligne kalorie beregnernes resultater med hinanden og evt. tage et gennemsnit, hvis de viser noget forskelligt.

For husk på at en kalorie beregner aldrig er helt præcis, fordi den beregner ud fra et bestemt antal og standardiserede måleparametre.

Dvs. at der er mange måleparametre, som en kalorie beregner ikke har med.

Den har fx ikke det med, at stofskiftet er vidt forskelligt fra en person til en anden. Nogle har et højt stofskifte, hvorfor de forbrænder flere kalorier end en person, der har et lavt stofskifte, hvis alle de andre måleparametre er det samme. 

En kalorie beregner kan med god grund ikke inkludere graden af folks stofskifte, så derfor bruger den indirekte og standardiserede måleparametre, som “sandsynligvis” kan skyldes, at personen har et lavt eller højt stofskifte.

Disse indirekte måleparametre i kalorie beregneren er fx fedtprocent og vægt.

En kalorie beregner kan skønne, at hvis fedtprocenten er lav, og vægten er høj, så må det skyldes en stor muskelmasse, hvorfor personen må have et højere stofskifte og dermed et større behov for kalorier.

Så en kalorie beregner “skønner” så præcist den kan ud fra beregninger fra indtastede måleparametre, og den kan derfor aldrig give et 100 % præcist svar på, hvor mange kalorier du har brug for om dagen (ligevægtsindtag).

Så brug en kalorie beregner som en indikator for, hvor mange kalorier du har behov for om dagen og tag eventuelt et gennemsnit fra resultaterne fra de forskellige kalorie beregnere.

Beregn kalorier i mad med en gratis kalorieberegner

Når du har beregnet dit kaloriebehov ved at bruge en kalorie beregner, eller du har fundet ud af, hvor mange kalorier du dagligt skal indtage for at nå dit mål, så er det næste at finde ud af, hvordan du kan beregne kalorier i mad.

Udregn kalorier i mad med en app

Du kan hente appen Lifesum til at beregne kalorier i mad. Med Lifesum er det nemt at se, hvor mange kalorier der er i din mad, fordi du blot scanner stregkoden på emballagen med din mobiltelefons kameralinse.

Du får så vist, hvor mange kalorier der er per 100 gram, men du får også vist meget andet som fx fedt, protein, kulhydrater m.m. 

Du skal dog selv sørge for at veje af, så du kan få et korrekt resultat på, hvor mange kalorier du ender med at indtage.

Lad os sige, at der er 70 kalorier i 100 gram skyr. Hvis du derfor indtager 80 gram skyr, så får du mindre end 70 kalorier. Du får: 0,8 x 70 kalorier = 56 kalorier.

I Lifesum appen skriver du så ind, at du har spist 80 gram skyr. Kalorie appen regner selv ud, hvor mange kalorier det resulterer i.

Så alt, hvad du skal gøre er at scanne stregkoden med din mobiltelefons kameralinse, og så fortælle kalorie appen, hvor mange gram af en given fødevare, som du har spist.

Når dagen er omme, så kan du se dit samlede indtag af kalorier, og du kan se, om det er mindre eller højere end dit ligevægtsindtag.

Du kan også se fordelingen af proteiner, kulhydrater og fedt.

Lifesum er en god app som en næringsindhold beregner og til at beregne kalorieforbruget og kalorieindtaget, fordi den er nem at bruge, og fordi den gemmer historikken over de fødevarer og dermed kalorier, som du har indtaget med tiden.

På den måde kan du sammenholde dit resultat med appen. Har du fx ikke tabt dig, som du ville, så kan du gå ind i appen og se, at det måske skyldes, at du har spist for mange kalorier.

Eller omvendt, du har tabt dig, og du ser i appen, at du har været god til at være i kalorieunderskud hver uge i den pågældende måned, hvor du har smidt kg.

Kalorie beregner i forbindelse med et vægttab

Beregn hvor mange kalorier du må spise

beregning af kalorier i mad

En kcal beregner er derfor et nærmest uundværligt værktøj i forbindelse med et vægttab eller i forbindelse med muskelopbygning, fordi du kan beregne hvor mange kalorier du må spise.

En anden vigtig ting at vide udover sit daglige kalorieindtag er, hvilken fordeling maden har i forhold til proteiner, kulhydrater og fedt. 

Dette gør Lifesum appen til et godt supplement til en kalorie beregner, fordi man netop kan se sammensætningen af den madvare, man spiser. Beregn fx kalorier i opskrifter, som du følger.

Kalorieunderskud beregner

Når man søger på kalorieunderskud beregner, kalorier i mad beregner, udregning af kalorier, kalorieforbrænding beregner, beregn kalorier i måltid, kalorie indtag beregner, eller hvad man nu kan finde på at søge på, på Google i forbindelse med udregning af kcal, så finder man altid frem til en simpel kalorie beregner.

Også selv du måtte søge på mcdonalds kalorier beregner. 

Der findes nemlig ikke særskilte kalorieunderskud beregnere for bestemte personer eller fødevare.

Der findes apps, hvor du kan indtaste de måltider, som du indtager, om det så er fra Brugsen eller Mcdonalds, og så findes der kalorie beregnere, der kan fortælle dig, hvad dit ligevægtsindtag er samt forslag til, hvor mange kalorier du skal indtage for at nå dit mål.

Det er det.

Du kan også prøve at beregne din BMI eller din fedtprocent.