Lateral raises

Lateral raises

Lateral raises er en skulderøvelse, som specifikt træner dine sideskuldre.

Siden på skulderen kalder man for den laterale del af skulderen. Hver gang du laver en bevægelse til siden, så er det en såkaldt lateral bevægelse.

Og omvendt, når du laver en bevægelse ind mod kroppen, så er det en medial bevægelse.

Lateral raises får derfor sit navn, fordi du “raiser lateralt”/hæver vægtene lateralt. 

Afspil Lateral raises som video

Du kan afspille videoen, vist herunder, for at se hvordan Lateral raises udføres.

Video af Lateral raises

Derfor bør du træne lateral raises

Lateral raises er en af de mest effektive øvelser til sideskuldrene.

Lateral raises kan betragtes som en isolationsøvelse, som betyder, at der kun er én muskel – nemlig  Deltoideus Lateralis -, som primært bidrager til kraftudvikling, så bevægelsen kan ske.

Der er dog også andre og mindre muskler, der selvfølgelig er aktive under bevægelsen. Heriblandt håndledsekstensorerne. Supraspinatus og Trapezius aktiveres også. 

Men Deltoideus Lateralis er hovedansvarlig for, at Lateral Raises kan udføres. 

Det er derfor, at man kalder øvelsen for en isolationsøvelse (går primært i én muskel). Isolationsøvelser er interessante i bodybuilding men ikke i styrketræning. For i bodybuilding er man netop interesseret i at fokusere specifikt på forskellige muskler, for at få dem til at vokse og få dem til at indgå i kropssymmetrien som helhed.

Hvis du vil læse lidt mere om forskellen mellem bodybuilding og styrketræning, så er der følgende artikler:

Lateral raises giver flotte sideskuldre

Lateral raises trænes bedst med håndvægte

Så ofte bør du træne lateral raises

Sådan træner du lateral raises

Lateral raises bør udføres langsomt

Lav pyramidetræning når du laver lateral raises