Nedenfor har du 4 danske forhandlere, hvor du kan købe en motionscykel med programmer. Når du klikker på gå til forhandler, så åbnes et nyt faneblad med forhandlerens udvalg af motionscykler. 

Motionscykel med programmer

Find en motionscykel med programmer, som er lavet af fagpersoner. På den måde sikrer du dig en optimal træning i forhold til dit træningsmål. Kig under produkt specifikationer. Der ser du antallet af træningsprogrammer.

Motionscykel med programmer

Er du på udkig efter en motionscykel med programmer, så er du kommet til det rigtige sted. I dette indlæg gennemgår jeg, hvilke programmer du kan finde i de forskellige motionscykler.

Endvidere er der links til en forhandler, som har et meget bredt udvalg af motionscykler med programmer.

Hvilke programmer er indbygget i en motionscykel?

Du kan finde programmer inden for vægttab, kondition, intervaltræning, HIIT (high-intensity-interval-training: Bruges hvis tiden er knap) og andre.

Nogle motionscykler har en simulator indbygget, så du kan se i hvilket terræn, som du cykler i. Nogle motionscykler muliggør også, at du cykler med andre over nettet for at få noget socialt i din træning. Spørg altid din forhandler for at være sikker på, at der er træningsprogrammer, som passer til din motivation samt dit mål med din træning.

Hvorfor er det vigtigt, at din motionscykel har programmer?

Det er en fordel, at du træner på en motionscykel med programmer af flere grunde. For det første så er programmerne lavet af fagpersoner, hvilket gør, at du sikrer dig en optimal træning i forhold til dit mål.

Motionscyklens programmer i forhold til motivation

En anden grund er motivation. Med en bred vifte af træningsprogrammer (fx +18 programmer), så kan du altid få en alsidig og sjov træning.

Hvis du bliver træt af ét slags program, så kan du hurtigt finde et nyt, og hvis der er tilstrækkelig mange, så kan det være, at du er motiveret for at vænne tilbage til et program, som du måske fulgte for 1 år siden.

Denne variation i programmer øger chancen for, at du vedligeholder din træning.

Gem dine træningsresultater fra dine gennemførte programmer på motionscyklen

I de fleste moderne motionscykler kan du lagre dine træningsresultater og evt. synkronisere dem med en app. Disse data kan være sjove at have, hvis du konkurrerer med dig selv.

Du kan fx gennemføre et træningsprogram og gemme resultaterne, og så gå i gang med et nyt program. Når du er motiveret for at vænne tilbage til programmet, så kan du se, om du kan slå dig selv fra forrige gang.

Måske gennemfører du træningspassene i programmet hurtigere end sidst, eller måske er det bare lettere denne gang (se på din gennemsnitspuls).

Hvad koster en motionscykel med programmer?

En motionscykel med programmer kan fås ned til ca. 6499,- inkl. moms. En anden overvejelse at tage med sig er, hvor mange modstandsniveauer man har brug for.

Antallet af modstandsniveauer spiller nemlig ind på motionscyklens pris. Måske har du ikke brug for modstandsniveauer helt op til 30, men kan måske nøjes med 1-15. 

Har motionscyklen håndpuls, og er der mulighed for at bruge pulsbælte?

Nogle motionscykler har kun håndpuls. Dvs. at du lægger dine hænder på styret, hvorefter din puls vises i displayet foran dig. Andre motionscykler gør det muligt at bruge et pulsbælte.

 

Hvorfor er det smart med et pulsbælte i en motionscykel?

Med et pulsbælte vises din puls hele tiden i displayet. Derudover er der den fordel med pulsbæltet, at hvis du har et pulsur, så vil du måske gerne “tracke” din puls igennem træningen på motionscyklen. Det kan du kun gøre, hvis du har et pulsbælte, der registrerer din puls igennem hele træningen.

Du trykker simpelthen bare cykle på dit pulsur, og så starter du med at cykle. Når du stopper træningen, så kan du se, hvad din gennemsnitspuls har været og dermed har du en indikator for, hvor effektiv din træning har været.

Hvad er pulszoner, og hvorfor er det vigtigt, når jeg træner på motionscyklen med programmer?

Pulszoner angiver, hvor presset du er i træningen, og formålet med pulszonerne er derfor at give dig en ide om, hvad du får ud af træningen, hvis du træner i en given pulszone ud fra træningsteori.

 

Teorien omkring kondition

Fx er der en teori om, at hvis du vil forbedre din kondition, så skal du træne med 80-90 % af din makspuls i minimum 10 minutter af dit træningspas. Pulszoner er: 

  • Zone 1: Opvarmning (50-59%)
  • Zone 2: Fedtforbrænding (60-69%)
  • Zone 3 : Aerob (70-79%)
  • Zone 4 : Anaerob (80-89%)
  • Zone 5: Maksimum (90-100%)

Med denne viden ved du, at du skal presse dig selv helt op i zone 4-5 i minimum 10 minutter, hvis du vil forbedre din kondition.

Men dit mål kan også være blot at forbrænde fedt (det gør du også, når du er i de højere zoner), så kan du cykle stille og roligt derudaf i zone 2. Med disse pulszoner in mente har du styr på din træning.

Men hvis du køber en motionscykel med programmer, så er zonerne allerede sammensat i programmet, så du blot skal følge anvisningerne. Dvs. under et træningspas kan du få info om, at du nu skal op i zone 4 fx og holde det i noget tid, hvorefter du skal ned i zone 2 osv.

Programmerne i motionscyklen hviler på teori, og det er derfor, at en motionscykel med programmer er smart – programmerne fører dig i mål. Du skal blot følge anvisningerne. 

Motionscykel med programmer

Find en motionscykel med programmer, som er lavet af fagpersoner. På den måde sikrer du dig en optimal træning i forhold til dit træningsmål. Kig under produkt specifikationer. Der ser du antallet af træningsprogrammer.

Leave a Comment