Motionscykel til at tabe sig

Motionscykel til at tabe sig

Der er mange motionscykler på markedet, og de fleste motionscykler er gode i forbindelse med et vægttab fordi træning på en motionscykel er motion, uanset hvilken motionscykel du så træner på.

Men…

For at tabe sig skal man træne i mere end en uge.

Derfor handler det om motivation.

Du skal synes, at det er sjovt at træne på en motionscykel. Hvis det er sjovt, så går det hele meget nemmere.

Hvornår er det sjovt at træne på en motionscykel til at tabe sig?

Hvad med sådan noget som antallet af træningsprogrammer? 

Hvis der ikke er ret mange træningsprogrammer at følge – fx 3-5 stykker – så kan det hurtigt blive kedeligt.

Der er nemlig stor forskel i antallet af træningsprogrammer på de forskellige motionscykler.

Du kan se 2 motionscykler nedenfor, der er stilles op mod hinanden. Bemærk, at forhandleren tilbyder finansieringsmulighed, hvor du kan afbetale pr. måned.

Motionscykel til at tabe sig

De to ovenstående motionscykler er begge gode i forbindelse med et vægttab, men der er en stor forskel på antallet af træningsprogrammer.

Derudover er der stor forskel på antallet af modstandsniveauer. Du kan se, at den ene model har 32 modstandsniveauer, hvor den anden har 53.

Desto flere modstandsniveauer der er, desto mindre modstand er der imellem hvert niveau, hvilket gør, at du kan øge belastningen mere gradvist.

Pulsmåling på din motionscykel til at tabe sig

Udover antallet af træningsprogrammer og modstandsniveauer, så kan du kigge på, om motionscyklen kan registrere puls, og hvordan den registrerer. 

Er det via håndpuls eller via en monitor?

På nogle motionscykler er det nemlig ikke muligt at få pulsen vist ud fra en monitior, som du har rundt om brystet. 

Disse motionscykler registrerer din puls via håndtagene på motionscyklen.

Du kan se nedenfor at de viste motionscykler registrerer puls på hhv. hånd og via pulsbælte (monitor).

Motionscykel til at tabe sig
Motionscykel til at tabe sig

Hvilken type motionscykel til at tabe sig vil du have?

De motionscykler som vi har gennemgået ovenfor er alle almindelige motionscykler. 

Men der findes også siddecykler.

En siddecykel er sådan en, som du ser nedenfor.

Forskellen mellem en almindelig motionscykel til at tabe sig og en siddecykel, er for det første, at der er en lavere indstigning på en siddecykel.

Derudover er sædet på en siddecykel betydeligt bredere, hvilket øger komforten for de fleste, når de cykler.

Der er også en anden cykel-vinkel, hvor man har mere cykling på det vandrette plan på en siddecykel en på en almindelig motionscykel til at tabe sig.

Diæt til træning på en motionscykel til at tabe sig

Hvis du ikke er til en diæt, hvor du skal veje af hver eneste dag, så kan du evt. tage et kig på 5:2 diæten.

5:2 diæten går ud på, at du spiser, hvad du vil 5 dage om ugen. 

Men 2 dage om ugen spiser du kun 500 kalorier som kvinde og 600 kalorier som mand. 

Dette giver i gennemsnit et vægttab på 0,5 – 1 kg om ugen, hvis du samtidigt træner på en motionscykel til at tabe sig 2-3 gange om ugen i 30-45 minutter per gang, du træner.

Ugentligt kalorieunderskud giver vægttab

Grunden til at man taber sig er, at man forbrænder mere, end hvad man indtager.

Hvis man derfor taber sig efter en uge, så er det fordi, at man har været i et ugentligt kalorieunderskud i den pågældende uge.

Det smarte med 5:2 diæten i kombination med træning på en motionscykel til at tabe sig, er at man med stor sandsynlighed vil bringe sig selv i et ugentligt kalorieunderskud.

Fordi…

Hvis du fx har et ligevægtsindtag på 2500 kalorier, så vil du 2 gange om ugen være i underskud med 2000 kalorier som kvinde og 1900 kalorier som mand.

2 x 2000 kalorier = 4000 kalorier (kvinde)

2 x 1900 kalorier = 3800 kalorier (mand)

Derudover vil du med din træning på din motionscykel ca. forbrænde 500 kalorier per træningspas (30-45 min.) forudsat, at du går godt til den. Dvs. får pulsen op på 80-90 % af din makspuls i min. 10 minutter. 

Så træning 3 gange om ugen = 3 x 500 kalorier = 1500 kalorier.

Som kvinde vil du derfor være i underskud med 1500 + 4000 kalorier = 5500 kalorier. 

Pointen er, at du skal spise rigtig mange kalorier på dine spisedage, hvis du skal nå at spise 5500 kalorier ekstra på 5 dage, end dit ligevægtsindtag på – i dette eksempel – 2500 kalorier.

Kombinationen af 5:2 og træning på en motionscykel til at tabe sig virker

Det er derfor, at træning på en motionscykel til at tabe sig kombineret med 5:2 diæten virker. Det kræver noget selvdisciplin. Dels fordi at du skal sørge for at overholde dine faste dage. Men du skal også sørge for at træne relativt hårdt 2-3 gange om ugen.

Til gengæld vil resultaterne hurtigt komme.

Når du så har nået dit ønskede vægttab, så kan du eventuelt justere til.

Du kan fx nøjes med at faste 1 dag om ugen.

Og/eller du kan reducere dine træningsdage til fx 2. 

5:2 diæten og 3 gange træning på en motionscykel er en rigtig god måde til at kickstarte et vægttab på.