Motionsudstyr til overvægtige


Motionsudstyr til overvægtige

Motionsudstyr til overvægtige

Køb motionsudstyr til overvægtige her

Motionsudstyr til overvægtige

I det følgende vil jeg, som fysioterapeut, gennemgå motionsudstyr til overvægtige og hjælpe dig med at blive afklaret i forhold til valg af motionsudstyr. 

Jeg vil gennemgå følgende slags motionsudstyr:

    1. En motionscykel
    2. Et løbebånd
    3. En crosstrainer
    4. En romaskine


Motionsudstyr til overvægtige


løbebånd billigt


Hvordan taber man sig på armene? Spirit CE900 LED Crosstrainer


Motionsudstyr til overvægtige

[adinserter name=”Block 1″]

En motionscykel som motionsudstyr til overvægtige

En motionscykel er et oplagt valg af motionsudstyr til overvægtige af flere grunde. 

Den første grund af, at belastningen på dine ankler, knæ og hofter er meget mindre, end hvis du løber. Også selvom du træner med høj intensitet. 

Du får nemlig ingen stødpåvirkninger igennem leddene, fordi der ikke er nogen afsæt,- og landingsfase – dine fødder letter aldrig fra underlaget. 

Når man løber, så har man denne afsæt,- og landingsfase, og når man så lander, så får man stødende, som absorberes af muskler, led og ledstrukturer. 

Og desto mere du vejer, desto større stød får du – særligt, hvis du løber udendørs. 

Ved løb på et løbebånd er det lidt mere skånsomt, i det løbebåndet fjedrer og op og ned, når du hhv. sætter af og lander. Du bliver derfor ikke mødt med et så hårdt underlag, under landingsfasen, på løbebåndet, som når du løber udendørs.

Tilbage til motionscyklen – her er der som sagt ingen afsæt,- eller landingsfase og derfor er motionscyklen perfekt til en person, der vejer for meget og vil tabe sig. 

En anden grund til at motionscyklen er et godt valg, i forhold til motionsudstyr til overvægtige, skal findes i alle de funktionaliteter, der er indbygget i motionscyklerne nu om dage. Funktionaliteter der er til for at øge motivationen hos brugeren. 

[adinserter name=”Block 1″]

Funktionaliteter i motionscyklerne

Funktionaliteter er fx indbyggede træningsprogrammer, antal modstandsniveauer, registrering af puls og tilslutning af Iphone og tablet, så du kan synkronisere din træning mellem enheder. 

[adinserter name=”Block 1″]

Træningsprogrammer

Det mest relevante for de fleste er motionscyklens træningsprogrammer, fordi man så sikrer sig en ordentlig kvalitet i sin træning – programmerne er lavet af fagfolk! 

I nogle motionscykler (fx motionscyklen herunder) kan du både finde fedtforbrændingsprogrammer (fat burn), cardio, hill, strength og interval (klik på fotoet af motionscyklen for at gå til forhandleren).

Det kan være godt for motivationen, at man har noget at vælge imellem, så det aldrig bliver kedeligt. 

Endvidere så behøver du ikke tænke over, om din træning har været god eller ej, og du behøver ikke at spekulere i, hvordan du skal træne. Du skal blot følge ét af træningsprogrammerne.

[adinserter name=”Block 1″]
Motionscykler med programmer til overvægtige

træningsprogram til motionscykel vægttab

[adinserter name=”Block 1″]

Modstandsniveauer

Motionscykler har et forskelligt antal modstandsniveauer (se nedenfor). Desto flere modstandsniveauer der er, desto mindre forskel er der imellem modstandsniveauerne. 

Mange modstandsniveauer gør derfor, at du kan øge modstanden mere gradvist, end hvis der var få. 


Motionsudstyr til overvægtige



[adinserter name=”Block 1″]

Registrering af puls

De fleste motionscykler kan registrere puls, men det er ikke alle, der kan registrere det fra et pulsbælte. De fleste kan kun registrere det ved, at du lægger dine hænder på motionscyklens styr, hvorefter pulsen så vises i displayet. Nogle kan godt lide, at de hele tiden kan se pulsen i displayet, så de køber en motionscykel, hvor de kan tilkoble et pulsbælte.

Du kan fx se det i ovenstående specifikationer, at den ene motionscykel kan registrere puls via pulsbælte, hvor den anden kun kan registrere via håndpuls.

[adinserter name=”Block 1″]

Tilkobling til Iphone og tablet

Hvis motionscyklen kan tilkobles til Iphone og tablet, så kan du synkronisere din træning til disse enheder og dermed have dine træningspas lagret på fx din Iphone.

Vi har nu gennemgået, hvorfor en motionscykel er et oplagt valg, hvis du er overvægtig og ønsker at tabe dig. Vi også gennemgået funktionaliteter, som er at finde i de forskellige motionscykler på markedet. For at runde af i forhold til motionscykler, så vil jeg lige gøre opmærksom på, at der findes 2 typer motionscykler – også med hver deres fordel.

[adinserter name=”Block 1″]

2 typer motionscykler

Komfort

Der er den traditionelle, og så er der siddecyklen. Begge er vist nedenfor. Hvis du lægger mærke til det, så er der en ting, der er stor forskel på, og det er sædet. Hvis man er overvægtig, så kan det være mere komfortabelt at træne på siddecyklen end på den traditionelle. 


Motionsudstyr til overvægtige


Motionsudstyr til overvægtige

[adinserter name=”Block 1″]

Indstigningshøjden

En siddecykel har en lavere indstigningshøjde. De fleste traditionelle motionscykler har dog et justerbart sæde, så du kan justere på sædets højde, så indstigningen også kan blive ret lav. Men hvis du vil have, at indstigningshøjden skal være meget lav, så er siddecyklen et godt valg. 

[adinserter name=”Block 1″]

Stabilitet

Siddecyklen

Der er lidt mere sidde-stabilitet i en siddecykel. Sædet er bredere og håndtagene er placeret i nogenlunde samme højde som sædet, hvilket giver ekstra stabilitet når du holder om håndtagene. 

Du kan styre alle funktionerne fra håndtagene på siddecyklen – bl.a. kan du regulere på modstandsniveauet. 

Den traditionelle motionscykel

Når du sidder på den traditionelle motionscykel, så er der lidt mindre stabilitet – alene pg.a. at sædet er mindre, du sidder højere, og du skal bøje dig forover for at nå håndtagene. Denne position er lidt mere ustabil. 

I forhold til stabiliteten så er det måske ikke så vigtigt for dig, fordi forskellen i stabilitet imellem de 2 typer motionscykler er forholdsvis lille – for nogle ubetydelig. 

Jeg vil dog stærkt anbefale siddecyklen, hvis du er meget overvægtig. Dels på grund af stabiliteten, men også pg.a. at sædet er meget større på siddecyklen – det føles bedre. 

Komforten er jo vigtig også at tænke på, for det kan gå gevaldigt ud over motivationen for at træne, hvis man sidder dårligt!

[adinserter name=”Block 1″]

Konklusion på motionscyklen som motionsudstyr til overvægtige

Motionscyklen er et oplagt valg, hvis du er overvægtig. Du undgår at belaste dine ankel, knæ,- og hofteled som du ville gøre det, hvis du løb en tur udenfor. 

Motionscyklerne har indbyggede træningsprogrammer, så du sikrer dig en god kvalitet i din træning. Vælg fx et fedttræningsprogram. Du kan regulere på modstandsniveauerne og gradvist øge modstanden. 

Disse funktionaliteter findes både i den traditionelle motionscykel og i siddecyklen. Siddecyklen har lidt mere stabilitet og lavere indstigning end den traditionelle motionscykel. Du kan prøve at tage et kig hos én af mine foretrukne forhandlere. De har et stort udvalg, og man kan hurtigt komme i kontakt med personalet via chat.

I det følgende vil jeg gennemgå løbebåndet som et motionsudstyr til overvægtige.

[adinserter name=”Block 1″]

Motionsudstyr til overvægtige

Motionsudstyr til overvægtige

Stort udvalg af motionsudstyr til overvægtige. Vælg fx en siddecykel.


Se udvalg

[adinserter name=”Block 1″]

Et løbebånd som motionsudstyr til overvægtige

Det næste motionsudstyr til overvægtige er et løbebånd, men som vi var inde på, så belaster løb mere leddene, end hvis du træner på en motionscykel. 

At løbe på et løbebånd er mere skånsomt end udendørsløb, men det belaster stadigvæk mere, i det der er en afsæt,- og landingsfase, og det er der ikke, når du cykler. 


Løb på løbebånd

[adinserter name=”Block 1″]

Valg af løbebånd – hvis du vælger løbebåndet som motionsudstyr

Hvis du derfor er overvægtig og overvejer løbebåndet som dit motionsudstyr, så skal båndets affjedring være et fokuspunkt. 

Hvis ikke du kan læse dig frem til, hvor god affjedringen på løbebåndet er hos forhandleren, så vil jeg fraråde dig at lave en onlinebestilling på løbebåndet. 

Du skal derimod besøge forhandleren i hans butik, og så skal du afprøve løbebåndet i praksis. Du skal selv mærke affjedringen og få en følelse af, om det er behageligt for dig at løbe på det. 

[adinserter name=”Block 1″]

Løbefladen på løbebåndet

Løbefladen, som er båndets dimensioner, bør, efter min mening, være mindst 50 cm i bredden og gerne 55 cm, hvis man har en kropsvægt på over 100 kg. 

En bred løbeflade er bare at foretrække frem for en lille på fx 45 cm, fordi man så ikke skal orientere sig om, om man nu holder sig inden for løbefladen, eller om man er ved at ramme ved siden af. 

Jeg har løbet meget på løbebånd, og jeg synes bare, at det er en federe træning, når løbefladen er bred. 

Der er også den sammenhæng, at desto bredere løbeflade, desto større stabilitet i løbebåndet, fordi løbebåndet ofte er større og bredere. 

Stabiliteten i løbebåndet er især vigtigt, hvis du er overvægtig – løbebåndet skal kunne holde til din kropsvægt, og den kraft du rammer fladen med i landingsfasen.

[adinserter name=”Block 1″]

Løbebåndets maksimale brugervægt

Under produktspecifikationer kan du aflæse, hvor høj en kropsvægt (brugervægt) som løbebåndet kan holde til. 

Det bedste er altid, at der er så stor afstand mellem din kropsvægt og løbebåndets maksimale brugervægt som muligt. Og desto tættere din kropsvægt er på den maksimale brugervægt, desto dårligere. 

Du kan mærke det, når du løber. Hvis du er for tæt det maksimale, så giver løbebåndet mere efter. Det er mindre stabilt. Og omvendt, hvis din kropsvægt er langt fra det, som løbebåndet maksimalt kan klare, så forbliver det stabilt, når du løber – selv under høj hastighed. 

[adinserter name=”Block 1″]

Motionscykel og motionsudstyr til overvægtige

Motionsudstyr til overvægtige

Stort udvalg af motionsudstyr til overvægtige. Vælg fx et løbebånd men vær opmærksom på affjedringen, hvis du er overvægtig.


Se udvalg

En crosstrainer som motionsudstyr til overvægtige

En crosstrainer er også et godt motionsudstyr, hvis man er overvægtig.

Når du træner på en crosstrainer, er der heller ikke afsæt,- og landingsfase, så du får ingen stødpåvirkninger. 

Crosstraineren har den fordel, at du også får armene med, når du træner, og typisk så justerer man på modstandsniveauet på håndtagene, som har et + (øge niveauet) og et – (reducere niveauet). 

Når du så er i gang, så styrer du derfor det hele fra håndtagene og skal ikke til at slippe grebet for at vælge noget på skærmen.

[adinserter name=”Block 1″]

Hvordan taber man sig på røven? Hvordan får man slanke lår?

Træningsprogrammer er også indbygget i crosstraineren

Der er også indbyggede træningsprogrammer i en crosstrainer. Træningsprogrammerne kan være fedtforbrænding, stram-op, intervaltræning osv. – de samme kategorier, som ved det forrige motionsudstyr.

Fordelen ved en crosstrainer i forhold til motionscyklen er, at crosstraineren egner sig bedre til stram-op af balderne, fordi du bedre kan træne balderne på en crosstrainer i forhold til på en motionscyklen. 

På motionscyklen bruger du primært lårene. Særligt m. quadriceps. Derudover er der en anden angrebsvinkel på musklerne på crosstraineren, hvor du står op og laver forskydninger på det horisontale plan. 

Så både motionscyklen er gode til overvægtige, men crosstraineren har så den fordel, at du kan få lidt mere stram-op effekt på balderne. Endvidere får du også trænet armene. Til gengæld er der lidt mere pres på knæ,- og hofteled på crosstraineren end på motionscyklen, fordi du står op. 

[adinserter name=”Block 1″]

Specifikationer på crosstraineren

Her kan du også sammenligne specifikationerne på de forskellige crosstrainere. Vær også opmærksom på den maksimale brugervægt, som vi gennemgik under afsnittet med løbebånd. 

Motionsudstyr til overvægtige

[adinserter name=”Block 1″]

Romaskine som motionsudstyr til overvægtige

En romaskine er også et udmærket motionsudstyr, hvor du får aktiveret stort set alle muskler i kroppen. Der er et fint samspil mellem ben, – og rygmuskler under roning. 

Ligesom det er tilfældet ved motionscyklen og crosstraineren, så er roning også mere skånsomt for leddene end løbetræning, i det der under roning heller ikke er en afsæt, -og landingsfase. 

Hvis du overvejer at købe dig en romaskine, så kan du evt. læse mit andet indlæg; romaskine til hjemmetræning, hvor jeg bl.a. gennemgår træningsprogrammer, modstandsniveauer, foldbarhed (ja nogle romaskiner kan klappes sammen ligesom nogle løbebånd kan). 

[adinserter name=”Block 1″]

Motionsudstyr til overvægtige

Motionsudstyr til overvægtige

Stort udvalg af motionsudstyr til overvægtige. Vælg fx en foldbar romaskine til hjemmetræning.


Se udvalg

Konklusion på hvilket motionsudstyr du bør vælge hvis du er overvægtig

Vi har nu gennemgået de 4 typer motionsudstyr, som måske kunne være relevante for dig i forbindelse med dit vægttab. 

Min mening er, at dit valg af motionsudstyr afhænger af, hvor meget du vejer samt din motivation for at træne på et bestemt motionsudstyr. 

Din motivation for et givent motionsudstyr

Hvis du hader at løbe, så skal du selvfølgelig ikke købe et løbebånd – heller ikke selvom løbetræning giver et vægttab.

Det er meget bedre at finde et motionsudstyr, som du er motiveret for at bruge – så er chancen for, at du får trænet, også på den lange bane, meget større.

[adinserter name=”Block 1″]

Så hvilket motionsudstyr brænder du mest for at træne på?


Motionsudstyr til overvægtige


løbebånd billigt


Hvordan taber man sig på armene? Spirit CE900 LED Crosstrainer


Motionsudstyr til overvægtige

Anbefalinger i forhold til valg af motionsudstyr, hvis du er overvægtig

Hvis jeg skal forsøge at opstille nogle retningslinjer i forhold til valg af motionsudstyr til overvægtige uden at inddrage motivationsdelen, så vil jeg rette mig efter følgende (husk – det er min egen mening):

[adinserter name=”Block 1″]

Din BMI (Body Mass Index)

Hvis din BMI er 35 eller derover, så vil jeg ikke anbefale, at du vælger et løbebånd, der skal bruges til løb.

Hvis du vil bruge det til at gå, så er det ok, i det du så ikke får stødpåvirkningerne.

Husk på at de fleste løbebånd har stigning, så du kan “gå op ad bakke”, og træningen kan derfor sagtens blive effektiv, selvom du bare går.

Løb er et no-go med BMI på 35 eller derover

Selvom du kan finde løbebånd, hvor affjedringen er i top, så vil jeg alligevel med mine “fysioterapeutiske briller på”, sige at du får for kraftige stød igennem knæ,- og hofteled til, at en hvilken som helst form for løb, skulle være ok.

Det er ikke ok, fordi risikoen for skader er for stor. 

Motionscykel hvis dit BMI er mellem 30-35 eller derover

Hvis dit BMI er mellem 30-35 eller derover, så vil jeg hellere anbefale en motionscykel.

Enten en siddecykel eller en traditionel motionscykel

Grunden til dette er, at du ikke belaster leddene så meget som ved løb, men du kan til gengæld få forbrændt en masse kalorier, fordi du kan gøre træningen rigtig hård og intensiv.

Du kan hurtigt justere på modstandsniveauet, så du kan variere mellem at træde tungt, let, moderat osv. Du kan lave tempo-træning, interval, kontinuerlig osv. Eller bare følg et af motionscyklens træningsprogrammer!

Det er ikke for sjov, at mange overvægtige ender med at blive “bidt” af at cykle og lige pludselig ender som en streg i luften, når de dukker op til firmafesten! 

Crosstrainer eller romaskinen hvis dit BMI er mellem 25-30

Hvis dit BMI er mellem 25-30, så kunne man tænke på at bruge en crosstrainer eller en romaskine i stedet for en motionscykel

Mest fordi at du får mere stram-op effekt (særligt på røven) på crosstraineren eller romaskinen end på motionscyklen, som vi var inde på. 

Derudover får du armene med. Du forbrænder både kalorier, smider fedtet, og får samtidigt en mere trimmet krop, når du bruger enten crosstraineren eller motionscyklen. 

Men alle 4 typer motionsudstyr som vi har gennemgået er gode, hvis du er overvægtig med undtagelse af løbebåndet, som jeg ikke vil anbefale dig, hvis formålet er løb. 

Klik på ét af billederne nedenfor, så du kan se udvalget af det motionsudstyr, som du har udset dig.

Del mit indlæg, hvis du vil hjælpe mig med at sprede kendskabet til min hjemmeside. 

Jeg ønsker dig en go træning! 🙂 

 

[adinserter name=”Block 1″]

Motionsudstyr til overvægtige


løbebånd billigt


Hvordan taber man sig på armene? Spirit CE900 LED Crosstrainer


Motionsudstyr til overvægtige

Skriv en kommentar

You cannot copy content of this page