Realistisk vægttab på 3 måneder

Realistisk vægttab på 3 måneder

Det afhænger af meget, hvor meget fedt man har på kroppen.

Hvis man har meget fedt på kroppen, så vil man hurtigere kunne smide fedtet, end hvis man har mindre. 

Sort på hvidt – en mand på 180 kg, som har meget fedt på kroppen kan hurtigere tabe 20 kg, end en mand på 90 kg. 

Når man derfor skal besvare spørgsmålet om, hvad der er et realistisk vægttab på 3 måneder, så skal man tage udgangspunkt i, hvor meget fedtmasse man har.

Man kan finde ud af, hvor meget fedtmasse man har ved at få lavet en kropsanalyse – en af de der vægte, som man stiller sig op på i fitnesscentrene. Her får du et meget præcist tal på, hvad din fedtprocent er.

Prøv Iformsupports fedtprocent beregner

Hvis ikke du vil gå i fitness, så kan du også prøve Iformsupport fedtprocent beregner.

I forhold til hvad der er et realistisk vægttab på 3 måneder, så kan man også tage udgangspunkt i en tommelfingerregel, der siger, at man gennemsnitligt kan tabe sig 0,5 – 1 kg ren fedtmasse om ugen. 

Dette gælder for personer, der er moderat overvægtige med et BMI på ca. 26-30. Iformsupport har også en BMI beregner.

Så meget kan du derfor forvente at tabe dig på 3 måneder

Et realistisk vægttab på 3 måneder er ca. 6-12 kg rent fedt.

Men hvis du derfor er meget overvægtig med et BMI på +31, og en fedtprocent der indikerer, at det meste er fedt og ikke muskler, så er det realistisk, at du opnår et større vægttab per uge end de 0,5 – 1 kg.

Men ud fra tommelfingerreglen om et vægttab på 0,5 – 1 kg om ugen kan man forvente at tabe sig 2 – 4 kg om måneden og på 3 måneder vil det så give et vægttab på 6 – 12 kg rent fedt. 

Hvordan taber man sig hurtigst muligt?

Realistisk vægttab på 3 måneder

Der er ingen tvivl om, at kredsløbstræning kombineret med fx 5:2 diæten er effektivt i forhold til at opnå et hurtigt vægttab.

5:2 diæten giver et vægttab

5:2 diæten går ud på, at du spiser og drikker, hvad du vil 5 dage om ugen, men til gengæld indtager du kun 500 til 600 kalorier 2 dage om ugen. Dette giver oftest et kalorieunderskud om ugen, fordi man får et så massivt kalorieunderskud på fastedagene.

Selv hvis man spiste ekstra på sine almindelige spisedage – altså 5 dage om ugen, så er det sjældent, at man når at spise så meget, at man ender med et ugentligt kalorieoverskud. 

5:2 diæt som et regneeksempel i forhold til vægttab

Nedenfor er lavet regneeksempel:

Du er kvinde og har et dagligt kaloriebehov på 2000 kalorier (du kan finde dit daglige behov for kalorier i kalorieberegneren).

Hvis du kun spiser 500 kalorier i løbet af en dag, så får du et minus på 1500 kalorier.

Disse dage har du 2 af i løbet af en uge, og det giver derfor et samlet kalorieunderskud på 3000 kalorier.

Hvis din ugentlige kaloriebalance skal gå i 0, så betyder det, at du skal spise 3000 kalorier ekstra i løbet af de 5 almindelige spisedage.

Med andre ord så skal du spise 3000/5 + 2000 kalorier per dag (2600 kalorier om dagen) for at kaloriebalancen skal gå i nul.

I procent skal du derfor spise 30 % (600/2000) mere på alle dine 5 spisedage for at gå i 0.

Det er mere realistisk, at du ikke når at spise 30 % mere på alle 5 dage.

Måske spiser du 30 % mere på nogle af spisedagene, men det er urealistisk, at du gør det på alle dagene.

Tænk på at 2600 kalorier er forholdsvist meget at indtage, hvis dit behov kun er 2000 kalorier.

Du kan få et større vægttab realistisk set, hvis du dyrker motion ved siden af

Og husk at dette regneeksempel kun tager udgangspunkt i 5:2 diæten. Det er klart, at hvis du dyrker motion ved siden af, så vil det daglige behov for kalorier blive større.

Tab dig hurtigere på 3 måneder ved at dyrke kredsløbstræning

Du kan fx anskaffe dig en motionscykel, crosstrainer, romaskine eller et løbebånd og så klare træningen derhjemme. I de fleste motionscykler, crosstrainere, romaskiner og løbebånd er der indbygget træningsprogrammer, og de fås alle med smart features og teknologi.

Du kan se et udvalg af kredsløbsmaskiner hos nedenstående forhandlere:

Relateret indhold

Vi har nu gennemgået, hvad der er et realistisk vægttab på 3 måneder. Og vi har gennemgået forslag til, hvordan du bedst kan tabe dig. 

Følgende artikler vil måske også interessere dig:

Du kan også søge i søgebaren, vist herunder.

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages