Romaskine til vægttab

Nedenfor finder du 4 danske forhandlere, hvor du kan finde en romaskine til vægttab. Når du klikker på gå til forhandler, så åbnes der et nyt vindue, hvor du kan se et bredt udvalg af romaskiner.

Romaskine til vægttab

Er du på udkig efter en romaskine til vægttab, så skal du vide, at der findes 3 typer romaskiner.

Der er romaskiner med vand, luft og med magnet.

De romaskiner der giver det bedste flow er romaskiner med vand. Dernæst kommer luft og på sidstepladsen, romaskiner med magnet-modstand.

Hvilken forskel er der imellem de forskellige typer romaskiner til vægttab?

En forskel er, at der på romaskiner med vand ikke er noget loft på, hvor meget modstand du kan træne med. Modstanden reguleres nemlig efter, hvor hårdt du ror.

Du bliver med andre ord mødt med dine egne kræfter.

På de to andre typer romaskiner (luft og magnet) er der et loft på, hvor meget modstand du kan træne med. Dette varierer mellem romaskinerne.

Nogle romaskiner har fx modstandsniveauer fra 1-16. Andre har fra 1-8 osv.

Modstandsniveauer er en meget vigtig specifikation at kigge på, hvis du er seriøs med din træning. Med tiden bliver du bedre, og du har derfor brug for at træne med højere modstand.

Træningsprogrammer i din romaskine til vægttab

Der er typisk flest træningsprogrammer i romaskiner med luft og færrest i romaskiner med vand

Antallet af træningsprogrammer er vigtigt for nogle, og for andre er det ikke så vigtigt, i det de måske har deres egne træningsprogrammer, de følger.

Men hvis du har brug for variation, når du træner, så er det vigtigt, at du kigger på antallet af træningsprogrammer.

Hør evt. forhandlerne, hvilke slags træningsprogrammer der er indbygget i din romaskine til vægttab. Er der fx mange fedtforbrændingsprogrammer eller er størstedelen af anden type?

Romaskine til vægttab

Er en romaskine bedre til vægttab end et løbebånd eller en motionscykel?

Når du træner på en romaskine til vægttab, så træner du både ryg, ben og arme. Det gør du ikke, når du fx træner på en motionscykel eller løber på et løbebånd.

Dette er romaskinens fordel. En anden fordel er, at hvis du vælger en romaskine med vand, hvor der ikke er et loft på modstandsniveauet, så kan du få stor styrketræningeffekt af romaskinen. 

Bare ro til så får du masser af modstand. Dette gør, at du kan lave intervaller, der både kombinerer konditionstræning med styrketræning, hvilket er den bedste form for træning, når man vil tabe sig.

Konditionstræningen er bedst til at forbrænde kalorier samt starte en bedre efterforbrænding.

Styrketræningsdelen er bedst til at opbygge muskelmasse, og en øget muskelmasse kræver mere energi, hvorfor hvileforbrændingen stiger.

Så romaskinen er rigtig god i forbindelse med et vægttab. 

Det er motionscyklen også, og det er løbebåndet også, men de har hver sine fordele.

På løbebåndet er du oprejst, og en oprejst stilling er altid hårdere end en siddende stilling.

Derfor skal der mere til før, at du belastes på romaskinen i forhold til, når du løber.

Ulempen ved løbebåndet er, at selvom løbebåndet har en rigtig god affjedring, så er der stadigvæk en afsæts,- og landingsfase, hvilket giver stødpåvirkninger igennem knæ og hofter.

Disse stødpåvirkninger får du ikke, når du træner på en romaskine til vægttab eller træner på en motionscykel.

Motionscyklen har den fordel, at den er god til, hurtigt, at variere mellem høje og lave intensiteter. 

Du kan lynhurtigt gøre det tungt at træde, og du kan ligeså hurtigt bare hjulre derudaf uden modstand. Det er der mange, der godt kan lide.

Ved romaskinen kan du gøre det samme, men det føles ikke helt ligeså afslappende under de lave intervaller som på motionscyklen. På motionscyklen kan du kaste dig over styret og bare hænge, indtil kræfterne genvinder sig. 

Og på løbebåndet kan du heller ikke rigtig hænge. 

Så alt i alt er de 3 typer motionsudstyr rigtig gode i forbindelse med et vægttab, men de har hver sine fordele og ulemper. Det må være op til én selv at vurdere, hvilken én der passer bedst til egne behov.