Sådan finder du den rigtige løbesko

En guide i at vælge de rigtige løbesko

Uanset om du løber for sjov eller træner til et maraton, så giver de rigtige løbesko det rette fundament for hele din krop og kan hjælpe med at forhindre skader og gøre det langt sjovere at løbe. De rigtige løbesko skal passe godt fra start og passe til din løbestil.

Her er de vigtigste købsovervejelser, når man skal vælge sine løbesko

1. Overvej, hvor du planlægger at løbe

Løber du mest på vejen, eller løber du mest på grusstierne? 

2. Beslut dig for, om du vil have mere eller mindre stødabsorbering 

Hvor god skal stødabsorberingen være? Det er for eksempel vigtigt med god affjedring, hvis du løber langt og/eller du har problemer med knæ og hofter. Graden af affjedring bestemmes af tykkelsen af ​​materialet under sålen.

3. Find ud af om du har brug for at din løbesko underbygger din fodstilling

De fleste løbere vil kunne vælge en neutral sko, men hvis din fod har en tendens til at hælde indad eller udad, så skal du finde en sådan løbesko. Du kan finde ud af, hvilken fodstilling du har under løb (neutral, pronation, supination) ved at få lavet en løbeanalyse. Der er mange specialbutikker, der tilbyder sådan en analyse.

4. Sørg for at skoen passer

En simpel ting og den er værd at huske på! Det som især kan være irriterende er, hvis der er for meget luft imellem foden og løbeskoen. I så fald gnider foden op og ned af løbeskoen, og så får man vabler. 

5. Prøv løbeskoen til med løbesokker

Det kan gøre en stor forskel, hvis du løber med løbesokker frem for at løbe med almindelige sokker. For med løbesokker på sker der mindre friktion/gnidninger. Det skyldes, at løbesokken er små knopper eller andre ujævnheder, som “fastlåser” foden, så der ikke opstår gnidninger. Dette forebygger vabler.

Hvor planlægger du at løbe?

Løbesko til vejen

Vej-løbesko er designet til fortove, som har et hårdt underlag. Her kan der derfor fra producentens side være fokuseret mere på affjedringen i løbeskoen, end ved løbesko til andre terræntyper.

  • De er typisk lette og fleksible og er lavet til at dæmpe eller stabilisere fødderne under gentagne skridt på hårde, jævne overflader.
  • De er  bedst til løbere, der løber på fortove og på vejen – altså asfalt.
  • Landevejsløbesko har fladere, glattere såler for at skabe en ensartet overflade til løb på asfalterede veje.

Her det bedste tidspunkt at løbe på

Løbesko til trailløb

Trail-løbesko er designet til offroad-ruter med sten og mudder eller andre forhindringer.

  • De har større knopper end landevejsløbesko for bedre greb på ujævnt terræn.
  • De er nogle gange forstærket med plader under fødderne for at hjælpe med at beskytte dine fødder mod sten eller skarpe genstande.
  • De er generelt stivere gennem mellemsålerne for mere støtte på robuste stier og ujævne overflader.



Hvor meget affjedring vil du have i løbeskoen?

Den “tur” som dine sko giver, bestemmes af to faktorer af affjedring: Sålens og skummets fasthed og tykkelsen (også kaldet stakhøjden) af skomaterialet mellem dine fødder og jorden. Dette materiale i mellemsålen er normalt en type skum, typisk  polyurethan, der hjælper med at absorbere stødene, når dine fødder rammer jorden. Fra maksimalt polstrede mellemsål til dem uden pude, hvor tyk eller fast mellemsålen under dine fødder er et spørgsmål om personlig præference.

Nogle løbere ønsker meget affjedring for ekstra komfort. Andre ønsker, eller har ikke brug for så meget affjedring og foretrækker mere respons fra hvert skridt. Den bedste måde at beslutte sig på er at prøve en række forskellige sko og se, hvordan de føles at have på.

Her er dine valg, når det kommer til affjedring:

Maksimal pude: Disse maksimalistiske løbesko tilbyder tyk polstring i mellemsålerne for den ultimative affjedring. Løbere foretrækker måske komforten af ​​tykkere, blødere skum under fødderne, når de løber lange distancer eller flerdagsløb. Men superblød polstring er ikke for alle.

Nogle kan ikke lide følelsen.

  • Køb løbesko med maksimal polstring her
  • Moderat pude: Sko med moderat pude skaber en balance mellem pudeblød komfort og tynd eller ingen pude. Du vil sandsynligvis finde en række forskellige sko i denne kategori.
  • Minimal affjedring: Sko med minimal mængde dæmpning ved mellemsålerne foretrækkes af løbere, der ønsker at mærke deres forbindelse til jorden under dem. Løbere, der sværger til minimalistiske sko, siger at de efterligner en mere naturlig gangart, mens de løber.
  • Barfodet sko: Udtrykket barfodet refererer til sko, der giver den tætteste følelse af at være barfodet. Mange har ingen pude i hælpuden og et meget tyndt lag – så lidt som 3-4 mm – af sko mellem fod og underlag og giver ingen svangstøtte eller stabilitetsfunktioner.


Forstå hældningspunkterne på løbeskoen

Hældroppet

Hældroppet på en sko repræsenterer forskellen i støddæmpning mellem hælen og tåen på skoen, målt i millimeter. Droppet påvirker, hvordan din fod rammer jorden.

Løbesko med og uden drop

En traditionel løbesko har normalt et hælfald på omkring 10 mm og opefter

Det giver masser af pude i hælen og fremmer landing først på hælen, når foden bevæger sig gennem sin bevægelse. Derimod betyder en nul-drop-sko, at der er lige meget affjedring under hæle og tæer. Jo lavere drop, jo mere vil en sko hjælpe med at fremme et midtfodsslag – mange betragtet som værende et lavere slagskridt end et hælslag.

Husk, at jo lavere fald, jo mere bliver din akillessene belastet. For dem, der er vant til en traditionel sko, kan enhver sko med lavere fald (i området fra 0 mm op til ca. 8 mm) kræve en tilpasningsperiode.

Hvordan rammer din fod jorden, når du løber?

Pronation er den naturlige måde, hvorpå din fod ruller indad, når den rammer jorden og derefter trækker fremad. Der er tre forskellige typer af pronation, og du vil måske have sko med funktioner, der understøtter dit pronationsniveau. Løbeskomærker bruger forskellige teknologier og funktioner, der reducerer en afvigende fodstilling under løb. Teknologierne er beregnet til at stabilisere foden, så landingen bliver neutral.

Fodstillinger under løb

Sådan finder du ud af, hvilken fodstilling du har under løb

Få lavet en løbeanalyse

En måde at bestemme din pronation på er at få en fodtøjsspecialist til at observere din fodstilling, når du løber – en såkaldt løbeanalyse. Du kan fx få lavet sådan en løbeanalyse hos diverse sportsbutikker. Du skal bare løbe på ét af deres løbebånd, og så kan de se, hvordan du lander og afgøre, om du er neutral, pronation eller supination.

Sådan vælger du den rigtige løbesko, der passer til din fodstilling under løb

Neutralstilling

Din fod lander neutralt.

Sko at overveje:

Neutrale løbesko eller stabilitetssko med let struktur.

Se udvalget af neutrale løbesko her

Pronation

Din fod har en tendens til at rulle for meget ind.

Brugsmønster på sko:
Koncentreret langs inderkanten af ​​skoen.

Løbesko at overveje:

Pronationssko med støtte.

Se udvalget af pronations løbesko her

Supination

Din fod har en tendens til at rulle for meget udad.

Brugsmønster på sko:
Koncentreret langs yderkanten af ​​skoen.

Sko at overveje:

Supination løbesko.

Se udvalget af supination løbesko her

Find dit behov for støtte/stabilitet i løbeskoen

Når du har fundet ud af, hvilken fodstilling du har (neutral, pronation eller supination), så kan du kigge på, hvor meget støtte løbeskoen giver dig. Nogle løbesko er mere eftergivelige/fleksible og giver derfor større bevægelsesfrihed. Andre løbesko er mere stive i det for at stabiliserer foden yderligere, men sådanne løbesko giver mindre bevægelsesfrihed.

Der er tre kategorier af løbeskostøtte: neutral, stabilitet og bevægelseskontrol (høj støtte).

Neutrale sko:

De kan fungere for milde pronatorer, men er bedst til neutrale løbere eller personer, der supinerer (har tendens til at rulle udad). De har typisk ikke bevægelseskontrolfunktioner såsom “mediale stolper”, der forstærker svangsiden af ​​hver mellemsål.

Stabilitetssko:

Disse løbesko hjælper med at give stabilitet til pronations-stillingen. Dvs. at de har ekstra støtte på indersiden, i det at foden hælder indad, så der opstår mere “luft” under foden på ydersiden (pronation).

De inkluderer ofte styreskinner, som styrer side-til-side bevægelse. De er gode til løbere, der udviser mild til moderat pronation.
Stabilitetssko er ikke så stive som fx motion control sko.

Motion control løbesko:

Disse løbesko er de mest stabile løbesko til at modvirke moderat eller svær pronation. (Bemærk: Disse er mindre almindelige og kan oftest kun fås i specialløbebutikker.) De er kun egnet til løbere, der udviser moderat til svær pronation. Hvis du derfor kun har en mild grad af pronation bør du vælge en stabilitetssko. 

Funktionerne omfatter forstærkningsstrukturer, der forstærker svangsiden af ​​hver mellemsål, giver stivere hæle og et design, der er bygget mere lige for at modvirke overpronation. Det er særligt den indvendige konstruktion, som der er fokuseret på skal øge stabiliteten. Motion control løbesko har fx en stivere hæl eller tykkere skum.


Sådan lærer du din fod at kende, så du kan vælge dine løbesko med større præcision

  1. Få målt begge fødder: Din fodstørrelse ændrer sig over tid, så det er vigtigt at få målt dine fødder, når du prøver nye løbesko.
  2. Prøv sko sidst på dagen: Dine fødder svulmer op i løbet af dagen og vil derfor være størst sidst på dagen. Dette hjælper dig med at undgå at købe sko, der er for små.
  3. Sigt efter en smule  plads i mellem tåspidserne og løbeskoen: Du bør være i stand til at vrikke med tæerne. Bredden skal være tæt men give en smule plads til, at din fod kan bevæge sig uden at gnide mod løbeskoen.
  4. Snørebånd skal sidde tæt men ikke stramme.
  5. Prøv begge løbesko: Nogle mennesker har en fod, der er større end den anden fod. Prøv både højre og venstre løbesko og find det par, der passer til begge fødder.
  6. Medbring indlægssåler og løbestrømper, når du prøver løbeskoen i en butik. Indlægssåler kommer i modeller, der kan forbedre komfort, støtte eller pasform – eller alle tre. Løbesokker er vigtige, fordi de reducerer friktion – altså mindsker gnidninger, så du reducerer risikoen for vabler.
  7. Vær opmærksom på de forskellige løbemærker. Hvert mærke har sin egen proprietære model, og du får derfor bedre pasform, hvis din fodtype er tæt på et bestemt mærke. Dette er dog noget, som en fodtøjsspecialist ved, og derfor er det en fordel, at du går ind i en butik i stedet for at købe online. At købe online kræver, at man kender sin fod 100 % og lige præcis ved, hvilken løbesko der passer til en.
  8. Snøre dine sko korrekt: Visse snøreteknikker kan forbedre pasformen af ​​dine sko. Løberløkken kan for eksempel hjælpe med at låse din hæl på plads. Vinduessnøring (kassesnøring) kan hjælpe med at lindre trykpunkter på toppen af ​​din fod.

Sådan vælger du den rigtige størrelse på din løbesko ud fra din fods længde

Når man skal finde ud af, hvilken størrelse ens løbesko skal have, så kan man tage udgangspunkt i ens fodlængde. Man skal selvfølgelige mærke efter, men det er en god tommelfingerregel at tage udgangspunkt i fodlængden. I det følgende er der retningslinjer:

Retningslinjer – vælg din størrelse på løbeskoen ud fra din fodlængde

Kvinder
  • Fodlængde: 21,6 cm = løbesko str. 35/36
  • Fodlængde: 22,2 cm = løbesko str. 36
  • Fodlængde: 22,5 cm = løbesko str. 36/37
  • Fodlængde: 23 cm = løbesko str. 37
  • Fodlængde: 23,5 cm = løbesko str. 37/38
  • Fodlængde: 23,8 cm = løbesko str. 38
  • Fodlængde: 24,1 cm = løbesko str. 38/39
  • Fodlængde: 24,6 cm = løbesko str. 39
  • Fodlængde: 25,1 cm = løbesko str. 39/40
  • Fodlængde: 25,4 cm = løbesko str. 40
  • Fodlængde: 25,9 cm = løbesko str. 40/41
  • Fodlængde: 26,2 cm = løbesko str. 41
  • Fodlængde: 26,7 cm = løbesko str. 41/42
  • Fodlængde: 27,1 cm = løbesko str. 42
  • Fodlængde: 27,6 cm = løbesko str. 42/43


Mænd
  • Fodlængde: 23,5 cm = løbesko str. 39
  • Fodlængde: 24,1 cm = løbesko str. 39/40
  • Fodlængde: 24,4 cm = løbesko str. 40
  • Fodlængde: 24,8 cm = løbesko str. 40/41
  • Fodlængde: 25,2 cm = løbesko str. 41
  • Fodlængde: 25,7 cm = løbesko str. 41/42
  • Fodlængde: 26 cm = løbesko str. 42
  • Fodlængde: 26,5 cm = løbesko str. 42/43
  • Fodlængde: 26,8 cm = løbesko str. 43
  • Fodlængde: 27,3 cm = løbesko str. 43/44
  • Fodlængde: 27,8 cm = løbesko str. 44 cm
  • Fodlængde: 28,3 cm = løbesko str. 44/45
  • Fodlængde: 28,6 cm = løbesko str. 45
  • Fodlængde: 29,2 cm = løbesko str. 45/46
  • Fodlængde: 29,4 cm = løbesko str. 46
  • Fodlængde: 29,4 cm = løbesko str. 46
  • Fodlængde: 29,8 cm = løbesko str. 46/47 cm
  • Fodlængde: 30,5 cm = løbesko str. 47 cm

Afsluttende del – Sådan finder du den rigtige løbesko

Indlægget har givet dig bedre forudsætninger for at vælge den rigtige løbesko. Du har bl.a. fået information om fodstilling (neutral, pronation og supination), og hvorfor det er vigtigt at kende sin fodstilling, når man skal købe løbesko.

Indlægget har også været inde på stabiliteten i løbeskoen og stabilitetens betydning i forhold til dit løb. Løbesko er som omtalt meget forskellige – også i forhold til, hvor de stabiliserer mest.

Forskellige løbemærker kan have en tendens til at fokusere på noget specifikt (stabilitet, hældning, hårdhed m.m.), og derfor kan bestemte mærker passe bedre til dig end andre.

Som indlægget også har været inde på, så er løbesokkervigtige, fordi de mindsker friktion, så du reducerer risikoen for vabler. 

Hvis du vil se et udvalg af løbesko, så kan du gå til denne forhandler.

Relaterede indlæg

Andre indlæg der måske vil interessere dig er:

Skriv en kommentar

You cannot copy content of this page