Sådan taber du dig på en motionscykel

Et rungende ja! Selvfølgelig kan man tabe sig ved at træne på en motionscykel.

En motionscykel er nemlig et af de bedste motionsudstyr, hvis man vejer for meget og gerne vil tabe sig. Du kan nemlig finde motionscykler med indbyggede træningsprogrammer – heriblandt fedtforbrændingsprogrammer, som er lavet af fagpersoner, så du sikrer dig en ordentlig træning i forhold til dit mål om at tabe dig. 

Der er forskel på motionscykler. På nogle er der også bluetooth, så du kan koble til apps og finde endnu flere programmer, du kan træne efter. Du kan afspille videoen herunder og få lidt indsigt i motionscyklen som redskab til at tabe sig.

Hvor meget kan man tabe sig på en motionscykel?

Du kan godt forbrænde 500-700 kalorier, når du træner 45-60 minutter på en motionscykel. Det der er vigtigt er, at du bliver forpustet og får sved på panden. Du kan fx lave nogle intervaller, hvor du skifter imellem at træne meget hårdt og meget let. Fx 2-5 minutters hård træning efterfulgt af 5 minutters let cykling. Du kan også bare følge de indbyggede træningsprogrammer i motionscyklen. 

For at svare mere specifik på spørgsmålet om, hvor meget man kan tabe sig på en motionscykel, så afhænger det af, hvad du spiser ved siden af din træning.

Man kan sige, at træningen på motionscyklen kan bidrage med en stor del af dit samlede vægttab, men det kræver også, at du ikke spiser en masse chokoladebarer, når du kommer hjem på sofaen.

Du kan evt. overveje den såkaldte 5:2 diæt ved siden af din træning på motionscyklen. Dette kan nemt give et vægttab på 0,5 kg til 1 kg om ugen, og før at du for set dig om er du 10 kg lettere!

5:2 diæten går ud på, at du kun må spise 500-600 kalorier 2 gange om ugen. På de andre dage må du til gengæld spise, hvad du vil. Det lyder helt vildt, at du må spise, hvad du vil på de andre dage, men den er god nok, for de to fastedage giver et så stort energiunderskud, at selvom du spiser, hvad du vil på de andre dage, så er det svært at komme i kalorieoverskud, når ugen er omme for se her:

Hvis du dagligt har brug for 2500 kalorier (dit ligevægtsbehov), og du 2 gange om ugen kun spiser 500 kalorier, så kommer du på dine fastedage i underskud med samlet set 4000 kalorier (2 fastedage). 

Det betyder, at du skal spise 4000 kalorier ekstra fordelt på de 5 spisedage for bare at udligne – dvs. for at det går i 0.

Der er større sandsynligvis for, at du ikke når at spise de 4000 kalorier ekstra, i det at man typisk kun spiser lidt mere dagen efter fastedagen og på de andre dage mere normalt. Appetitten går nemlig lidt ned, fordi kroppen vænner sig til at spise lidt mindre. 

Hvis du så samtidigt træner på din motionscykel derhjemme, så vil du tabe dig endnu mere, fordi du kommer i endnu større kalorieunderskud. 5:2 diæten i kombination med træning på en motionscykel 2-3 gange om ugen i ca. 45-60 minutter kan nemt give et vægttab på 1 kg om ugen. Om bare et par måneder kan du derfor have tabt dig 8 kg.

Hvordan træner man på en motionscykel?

Man træner bedst på en motionscykel ved først og fremmest at finde en motionscykel, der passer til en. Dvs. finde en motionscykel, hvor man sidder behageligt. Motionscyklens sæde skal kunne indstilles i højden og helst også på det vandrette plan, så du kan få den bedst mulige siddestilling. På nogle motionscykler kan du også justere på styrets højde. Når der er styr på ergonomien og komforten, så kan det også være interessant at vide, om motionscyklen har træningsprogrammer, som du kan træne efter.

På den måde er det nemt at træne på en motionscykel, fordi bare slår et træningsprogram til på skærmen, og så følger du ellers anvisningerne. Det kan være, at programmet angiver, hvor hurtigt du skal cykle i km/t.

Og det angives fx også, hvor meget modstand du skal cykle med. Et træningsprogram kan fx være et fedtforbrændingsprogram, der varer 30 minutter, og som fx forbrænder 400 kalorier eller mere. På den måde ved du, at når du træner på din motionscykel og følger fedtforbrændingsprogrammet, så ender du med at forbrænde fx 400 kalorier. 

På den måde behøver du ikke at være ekspert. Du skal bare træde op på motionscyklen og følge anvisningerne i træningsprogrammet. 

Hvis du vil finde dig en god motionscykel med træningsprogrammer, så kan du tage et kig hos forhandlerne, vist herunder:

Sådan taber du dig på en motionscykel

Det bedste du derfor kan gøre, når du vil tabe dig på en motionscykel er at følge de indbyggede træningsprogrammer i motionscyklen, fordi de er lavet af fagpersoner.

Hvis du vil læse andre indlæg om motionscykler, så kan du tage et kig på følgende:

  1. Hvad koster en motionscykel?
  2. Vælg den rigtige motionscykel
  3. Motionscykel til hjemmebrug
  4. Liggende motionscykel
  5. Motionscykel til lille lejlighed
  6. Motionscykel til hjemmebrug

Sådan taber du dig på en motionscykel er skrevet af en fysioterapeut. Del gerne artiklen.