Sådan træner du dine mavemuskler

I øvelsesbiblioteket er der videoer af mange forskellige maveøvelser, som du kan træne. Der er også et printklart maveprogram, hvor der er en øvelsesbeskrivelse til hver øvelse.

Du kan også klikke på øvelsen, så åbnes der en video, der viser den.

Klik her for at gå til øvelsesbiblioteket over maveøvelser

Oftest stillede spørgsmål

Hvordan træner man bedst mavemusklerne?

Man træner bedst sine mavemuskler ved at:

  • tage ca. 4-5 sæt til hver maveøvelse
  • tage ca. 8-12 gentagelser
  • udføre maveøvelsen langsomt og kontrolleret (ca. 4 sek. i den excentriske fase og 2 sek. i den koncentriske)
  • træne ca. 3-4 maveøvelser hver gang man træner
  • variere i maveøvelserne
  • træne sine mavemuskler ca. 2-3 gange om ugen med en hviledag eller to imellem

Dette er nogle gode “regler” at skrive sig bag øret, når man vil træne sine mavemuskler og efter 8-10 uger skulle du gerne kunne se resultater.

Men husk at hvis målet er at få en sixpack, så skal fedtet reduceres forholdsvist meget, så du kommer ned på en fedtprocent på ca. 12-15 %. Derfor vil det kræve, at du træner cardio ved siden af dit maveprogram.

Hvilke øvelser er bedst til at træne mavemusklerne?

I maveprogrammet (åbner i pdf) kan du finde 10 gode maveøvelser til at træne maven. Men nogle af de bedste er fx Russian Twist (se video), V Ups (se video) og Fifer scissors (se video). Men også almindelige Sit-ups er gode – evt. på en skråbænk eller på en bold, som vist i videoen herunder:

Er det nødvendigt at træne andre muskler end mavemusklerne?

Ja i forhold til ens kropsholdning er det vigtigt at træne rygmusklerne, hvis man træner mavemusklerne. På den måde får man symmetri.

Du kan finde videoer til rygøvelser, som du kan træne i et øvelsesbibliotek over rygøvelser her. Du kan også hente printklare rygprogrammer under gratis træningsprogrammer.

Kan man træne mavemusklerne indirekte?

Man kan sagtens træne mavemusklerne indirekte. Det gør man fx, når man træner dødløft, som træner mange muskler på én gang (se hvor mange her).

Du træner også indirekte mavemusklerne, når du laver squat, front squat, overhead press, bent over rows og presøvelser. Mavemusklerne fungerer der som stabilisatorer, men man kan godt få en sixpack af at træne dem uden at træne de andre maveøvelser.

Det skyldes, at de er compound-øvelser, som typisk trænes med ret tung vægt, som også mavemusklerne må aktiveres af, fordi kropsholdningen skal stabiliseres undervejs.

Relaterede artikler

Denne artikel: “Sådan træner du dine mavemuskler” har givet inspiration til, hvordan man kan træne sine mavemuskler. Du har fået et printklart maveprogram og rygprogram, og så er der videoer af maveøvelser, som du kan træne. Andre artikler der måske vil interessere dig er:

Du kan købe udstyr til at træne mavemusklerne her

Skriv en kommentar

You cannot copy content of this page