Smerter på indersiden af knæet

Årsager og behandling af smerter på indersiden af knæet

Definitionen på smerter på indersiden af knæet er smerter på den side af knæet, som er tættest på det andet knæ. Det er derfor smerter i dette område af knæet, som denne artikel gennemgår i forhold til årsag til smerterne, og hvordan man kan behandle det.

For at læse om smerter på ydersiden af knæet, så kan du gå til indlægget: Få smerter på ydersiden af knæet væk.

Selvom knæet kan virke som et simpelt hængselled, involverer dets bevægelse mange sener, ledbånd og andet væv. Det betyder, at mange ting kan gå galt i knæet.

Mulige årsager til indre knæsmerter omfatter:

Inflammation i slimsække/bursitis

Denne tilstand opstår på grund af betændelse i et væv i knæet kaldet en bursa/slimsæk. Bursae er små væskefyldte sække, der forhindrer muskler, sener og knogler i at gnide sammen.

Betændelse i pes anserine bursa (se på Google) kan føre til indre knæsmerter. Dette kan være forårsaget af en akut skade eller overbelastning af knæleddet.

Smerten ved bursitis kan mærkes på det indre knæ, omkring 5-6 cm under knæleddet.


Skade

Smerter i det indre knæ kan være resultatet af en skade forårsaget af en sport eller bevægelse såsom løb, der belaster knæleddet.

Denne smerte kan også være forårsaget af traumer, hvor en person er faldet på knæet eller har været ude for en ulykke.

Knæ slidgigt

Slidgigt er en degenerativ tilstand, der får en persons beskyttende brusk til at blive slidt ned. Knæene er særligt sårbare over for dette.

Med denne tilstand kan knæene være smertefulde især om morgenen.

Rheumatoid arthritis

Reumatoid arthritis er en autoimmun lidelse, der forårsager betændelse i kroppen.

En person kan opleve alvorlige indre knæsmerter relateret til deres reumatoid arthritis. Smerterne er normalt værre om morgenen og bliver bedre i løbet af dagen.

Menisk skade

Menisken er den beskyttende brusk, der beklæder knæleddet.

En rift i den mediale menisk kan resultere i indre knæsmerter. Menisken kan også slides ned over tid og forårsage smerte, når knæet bevæges.

Behandling af smerter på indersiden af knæet

Hjemmebehandling – det kan du selv gøre

I mange tilfælde med knæsmerter, herunder skader og inflammatoriske lidelser, så kan hjemmebehandling løse problemet.

Til disse former for lidelser kan følgende behandlinger være nyttige:

  1. Hvil knæet. Hvis skaden er forårsaget af sport, såsom løb, så undgå denne aktivitet, indtil knæet er healet.
  2. Brug en ispose. Læg is på indersiden af knæet tre til fire gange om dagen og i 20 minutter ad gangen. Det kan reducere inflammation og smerte. Isposer kan købes på apoteker og online.
  3. Anti-inflammatorisk medicin kan også reducere inflammation og smerter. Man kan købe antiinflammatorisk medicin, såsom aspirin eller ibuprofen. En læge kan ordinere stærkere smertestillende medicin, hvis disse ikke virker.

Gå til lægen og få afklaring

Hvis disse hjemmebehandlinger ikke er effektive, bør man konsultere sin læge, som  kan give vejledning i forhold til det bedste behandlingsforløb.

En læge kan fx anbefale behandlinger til smerter på indersiden af knæet, der omfatter:

  1. Dræning af enhver væskeophobning, der forårsager tryk eller smerte
  2. Fysioterapi til at strække og styrke musklerne omkring knæet, tilpasset den enkelte
  3. Injektioner af binyrebarkhormon til tilstande, herunder slidgigt eller bursitis
  4. Operation for at fjerne eller reparere beskadigede dele af knævævet, såsom bursa eller menisk

Motion til at lindre smerter på indersiden af knæet

Lav styrketræning og udstrækningsøvelser 

Øvelser til at styrke og strække knæet kan hjælpe med at reducere smerter og inflammation.

De bedste øvelser til at indre knæsmerter afhænger af årsagen og bør skræddersyes til den enkelte.

Mulige øvelser kan fx være:

Udstrækning af Quadriceps

At strække quadriceps (se musklen på Google) kan hjælpe med at reducere trykket på knæleddet.

Sådan udstrækker du Quadriceps
  1. Stå foran en robust stol for balance og støtte.
  2. Stå med fødderne i skulderbreddes afstand og tag et skridt tilbage med højre fod.
  3. Hold holdningen lige og skub balderne ind for at skabe en lige linje med din krop.
  4. Bøj let i knæene og mærk et stræk foran på benene.
    Hold denne strækning i 40 sekunder og gentag derefter for at strække det andet ben.


Udstrækning af hamstrings (bagsiden af låret)

Denne øvelse frigør spændinger på bagsiden af ​​benet med et siddende stræk.

Sådan udstrækker du hamstrings
  1. Start med en fod fladt på gulvet, stræk derefter det ene ben fremad, og bøj foden bagud.
  2. Læn dig lidt fremad for at mærke et stræk i bagsiden af ​​benet.

Squat til 45 grader

Squat til 45 grader er et “halvt squat”, hvor man ikke går ned i de 90 grader. Squat til 45 grader er mere skånsomt og er en god måde at styrke forsiden af ​​benene på uden at belaste knæene for meget.

Sådan laver du squat til 45 grader

  1. Start med fødderne i skulderbredde fra hinanden og armene strakt omkring skulderhøjde.
  2. Bøj let i knæene for at aktivere quadriceps-musklerne.
  3. Hold denne stilling i cirka 5 sekunder og pres derefter dig selv op, så knæene igen er strakte.

Symptomer – det skal du lægge mærke til

Smerter på indersiden af knæet kan føles som et skarpt stik eller en lokal ømhed.

Man kan fx høre et knæk eller, at det knaser, når knæleddet bevæger sig afhængigt af den underliggende årsag til smerten.

Yderligere symptomer, der kan opstå med smerter på indersiden af knæet er:

  1. blå mærker
  2. rødme
  3. hævelse
  4. øget varme

Symptomer, der bliver bedre i løbet af dagen, kan indikere en inflammatorisk knætilstand. Hvis de bliver værre i løbet af dagen, kan dette indikere en degenerativ lidelse såsom slidgigt.

Diagnosticering – sådan finder man årsagen til smerterne

For at diagnosticere en smerter på indersiden af knæet, så vil en læge høre en persons helbredshistorie og stille spørgsmål om deres symptomer.

De bliver nødt til at vide, hvordan ubehaget startede, og om personen har en historie med inflammatoriske lidelser eller en nylig skade.

Andre vigtige spørgsmål at diskutere med lægen er:

  1. På hvilket tidspunkt er symptomerne værst?
  2. Er der noget, der får symptomerne til at blive værre eller bedre?
  3. Hvilke behandlinger bruges i øjeblikket mod knæsmerter?
  4. Hvordan føles smerten?


En læge vil også udføre en fysisk undersøgelse af knæet. De kan anbefale en ultralyds-, røntgen- eller MR-scanning for at se på den indre struktur af knæet.

Disse scanninger vil give en læge mulighed for at tjekke for problemer med menisken, ledbåndene og selve knæleddet.

Hvis en læge har mistanke om en autoimmun lidelse, såsom reumatoid arthritis, kan de udføre blodprøver. Visse antistoffer er normalt til stede og kan påvises hos personer med leddegigt.

Smerter på indersiden af knæet kan være kroniske eller kortvarige

Smerter i det indre knæ kan være kortvarige eller kroniske. I milde tilfælde kan en person behandle smerten derhjemme ved hjælp af hvile og øvelser.

Hvis årsagen til knæsmerter ikke er kendt, og det forårsager angst, eller hvis det udgør en begrænsning for en, bør en person konsultere en læge for at finde ud af den bedste behandling.

Relateret indhold

  1. Få smerter på ydersiden af knæet væk
  2. Løberknæ
  3. Smerter på bagsiden af knæet
  4. Smerter i knæet ved bøjning
  5. Ondt i knæ ved løb
  6. Årsager til smerter i knæ om natten
  7. Knæhase smerter – årsag og behandling
  8. Udstrækningsøvelser
  9. Info om overbelastning af knæ
  10. Ondt i låret over knæet
  11. Smerter under knæskallen
  12. Pludselige smerter i knæ
  13. Ondt i knæhasen
  14. Forstå dine knæsmerter

You cannot copy content of this page