Straps – hvornår er det nødvendigt?

Play Video

Straps – hvornår er det nødvendigt?

Straps er nødvendigt, hvis du kan løfte eller trække mere, end hvad du har grebsstyrke til. Det kan fx være, at du er stærk nok i ryg og ben til at løfte 180 kg i dødløft, men at du ikke formår at gennemføre bevægelsen, fordi dit greb svigter. Det er i den sammenhæng, at straps hjælper dig, fordi du låser håndleddet til stangen. Dermed bliver det markant lettere at holde grebet. 

Træning uden straps

Hvis du ikke kan gennemføre sættet med den vægt, du kan løfte eller trække, fordi dit greb svigter, så går du glip af potentiel større fremgang i styrke, end hvis du trænede med straps. Grunden til dette er, at de muskler der hovedsageligt er ansvarlige for kraftproduktion i fx dødløft, ikke stimuleres med så høje fyringsfrekvenser som hvis de fik lov “at arbejde”. 

Dermed også sagt, at straps primært er nødvendigt i et styrketræningsprogram, hvor du træner med op til 90-100 % af dit 1-rep max. I et træningsprogram (fx bodybuilding) bliver det mindre nødvendigt, fordi du ikke træner særligt tungt (40 – 80 % af 1-rep max). Læs evt. om forskellen mellem styrketræning og bodybuilding. Måske vil indlægget:

Sådan bliver du stærk i en øvelse

også interessere dig. 

Nedenfor kan du se, hvordan straps ser ud. Derudover er der vist nogle øvelser, hvor det kan være særligt gavnligt at bruge straps. 

Dødløft

Det er oplagt at bruge straps i dødløft, fordi dødløft egner sig godt til meget tunge løft. 

Pull ups og chin ups

I pull ups og chin ups (se øvelser du kan lave med en pull up bar) er det også en fordel med straps. Straps kan måske gøre, at du kan tage flere gentagelser eller fylde mere vægt på ved at bruge et dip bælte (se nedenfor). 

Dip bælte

Et dip bælte bruges til at tilføje ekstra vægt til fx dips, pull-ups og chin-ups. Se evt. youtube hvor en viser, hvordan det monteres. 

Bent over row

Bent over row er også en øvelse, som egner sig godt til straps, fordi den stiller krav til grebsstyrke i forhold til den vægt, som man potentielt kan trække til sig.

"Nedenfor har du den strap, som jeg anbefaler taget materialet, mærket og pris i betragtning. Jeg anbefaler neoprene eller lædder, fordi det er stærkere end fx bomuld. Materialets styrke er vigtigt, hvis du træner tungt (90-100 % af dit max)."

Adidas straps i kraftigt neoprene

Disse straps er lavet af neoprene og kan klare meget høje belastninger. De er slidstærke og har en lang holdbarhed. 

Leave a Comment