Styrketræningsudstyr til hjemmetræning

Styrketræningsudstyr til hjemmetræning

Klik på den grønne knap for at få en liste over 20 forskellige slags træningsudstyr. Heriblandt styrketræningsudstyr til hjemmetræning, hvor du også finder gratis træningsprogrammer.

Styrketræningsudstyr til hjemmetræning

Kettlebells er et godt styrketræningsudstyr til hjemmetræning, men at træne med kettlebells er ikke kun godt til at opbygge styrke og muskelmasse.

Du kan også nemt øge konditionen og forbrænde fedt. Hvis du vil træne din kondition, så skal du bare sørge for at holde korte pauser imellem dine øvelser. Du kan også vælge slet ikke at have pauser og med det samme skifte til en ny øvelse. Hvis du vil have inspiration til øvelser, så klik på den blå knap –  så åbnes et gratis træningsprogram i pdf.

Vægtstangssæt som styrketræningsudstyr til hjemmetræning

Styrketræningsudstyr til hjemmetræning

Det er helt ideelt at have et vægtstangssæt som styrketræningsudstyr til hjemmetræning, fordi du kan sætte meget mere vægt på, end hvad det er muligt med kettlebells. Du kan måske finde et par kettlebells, der vejer 30 kg per stk. og lave dødløft, men med et vægtstangssæt kan du sætte over 200 kg på.

Og når formålet er at øge muskelstyrken, så kræver det tunge vægte, fordi du skal – hvis det skal være helt efter bogen – ligge i et rep-interval på 1-5 gentagelser, hvor du varierer mellem tunge sæt (90 % af dit maks i øvelsen) og lette sæt (50-55 % af dit maks).

Denne variation gør, at du træner dit neuromuskulære system – både i forhold til muskelkoordination/teknik men også i forhold til fyringsfrekvense (nervesignalets impulser ud til musklerne).

Når du træner med kettlebells, så bliver du også stærkere, men det kettlebells som styrketræningsudstyr til hjemmetræning kan ikke konkurrere med et vægtstangssæt, fordi du ikke kan sætte ligeså meget belastning på.

Hvis du vil have en grundig gennemgang af de bedste øvelser, som du kan træne med et vægtstangssæt, så kan du læse indlægget: Træning med et vægtstangssæt. Her er en liste over de bedste øvelser, du kan træne og en oversigt over, hvilke muskler du aktiverer under øvelsen.

Du kan også hente nedenstående træningsprogram, som dog mest fokuserer på muskelopbygning/sarcoplasmatisk hypertrofi (8-12 gentagelser).

Squat rack

Squat rack

Et fritstående squat rack kan være godt at have, hvis du vil have vægtstangen i højde i udgangsstillingen. Det gælder fx i øvelsen squat, hvor det er et must, at vægtstangen er i højde, hvis man træner tungt. Hvis du klikker på den grønne knap herunder, så kommer du til et indlæg, der gennemgår forskellige slags squat racks på markedet. Der er fx squat racks med pull up stativ, og så er der squat racks, som er fritstående og andre skal monteres til væggen.

Battlerope som udstyr til hjemmetræning

Battlerope som styrketræningsudstyr til hjemmetræning

Battlerope kan bruges som et ekstra træningsudstyr – ved siden af dit øvrige styrketræningsudstyr til hjemmetræning – i det at et battlerope ikke kan ses som et træningsudstyr til at øge styrken.

Det bruges mest i forbindelse med HIIT (high-intensity-interval-training), hvor du opstiller en cirkeltræning bestående af nogle træningsstationer, som man gør i crossfit.

Du kan fx have et par kettlebells og et batlerope og lave forskellige øvelser med disse.

Dette kan give en god helkropstræning, hvor du kan øge din kondition, blive mere markeret, men du kan også opbygge muskelmasse ved at kombinere disse to slags træningsudstyr. Det bliver bare ikke så effektivt i forhold til muskelopbygning, som hvis du havde et vægtstangssæt.

Styrketræning derhjemme med en slyngetræner

slyngetræner som træningsudstyr til hjemmetræning

I indlægget: Hjemmetræning udstyr slyngetræner kan du hente inspiration til forskellige øvelser, som du kan lave med en slyngetræner. Du kan kan også klikke på den blå knap og få et gratis træningsprogram, hvor du skal bruge en slyngetræner.

Få en alsidig hjemmetræning med en multi træningsmaskine

Træning i en multi træningsmaskine kan også gøre træningen alsidig – du kan træne stort set alle øvelser i de fleste multi træningsmaskiner. Klik på den grønne knap for at få vist Iformsupports udvalgte multi træningsmaskiner. Der er også gratis træningsprogrammer til hver af dem. For et træningsprogram til multi træningsmaskinen, vist i videoen, så klik på den blå knap.

Få en funktionel hjemmetræning med håndvægte og en træningsbænk

Træningsbænk med vægte

Noget så simpelt som et par håndvægte og en træningsbænk gør det også muligt at træne hele kroppen. Med et par håndvægte og en træningsbænk kan du få styrketrænet kroppen og opbygget muskelmasse, men du kan også øge din kondition. Du øger din kondition ved at få pulsen op ved at holde få pauser imellem dine sæt. Hvis du vil have mere information om øvelser, som du kan lave, så kan du gå til indlægget: Træningsbænk med vægte. Du kan også klikke på knappen herunder og få dit træningsprogram.

Men hvilke håndvægte skal du vælge?

Der er mange forskellige typer håndvægte til forskellige træningsformål. Nogle håndvægte er justerbare, så du kan tilpasse vægten. Andre er one-size vægt. Nogle holder til, at du smider dem efter endte sæt. Andre gør ikke. Og så er der håndvægte, der egner sig godt til Aerobe træningsformer. Hvis du vil have et grundig vejledning så gå til indlægget: Hvilke håndvægte skal jeg vælge? Og for en hurtig vejledning, så klik på knappen.