Tab 1 kg om ugen – hvor mange kalorier?

Tab 1 kg om ugen – hvor mange kalorier?

Du skal spise 1500 kalorier om dagen for at tabe 1 kg om ugen. 

Nej – man kan ikke bare slynge sådant et tal ud uden at have andre ting med i beregningerne.

Find dit ligevægtsindtag – så kan du regne ud, hvad der skal til for at tabe 1 kg pr. uge

Dit ligevægtsindtag er de kalorier, som du kan indtage uden hverken at tage på eller at tabe dig, fordi du forbrænder dem. 

Man tager altid udgangspunkt i, at ligevægtsindtaget er pr. dag. Du kan finde dit ligevægtsindtag i beregneret, vist herunder. Du skal egentlig bare taste:

  • Dit køn ind
  • Din alder
  • Din højde i cm
  • Din vægt i kg

Og så skal du vælge, hvor aktiv du mener, at du er i hverdagen. Derudover skal du vælge, hvor ofte du træner. Til sidst skal du vælge maintain weight, selvom du vil tabe dig, for vi skal jo finde dit ligevægtindtag!

Imperial
Metric
Basic Information
Activity Level
Your results:
Target calorie intake per day:
0

Tab 1 kg om ugen ud fra dit ligevægtsindtag

Når du har fundet dit daglige ligevægtsindtag, så skal du ca. holde dig til 500 kalorier mindre hver dag. Dette vil give dig et ugentligt kalorieunderskud på 7 (dage) x 500 (kcal) = 3500 kalorier). Det resulterer ofte i, at man taber sig 1 kg om ugen. 

 

Alternativer til at tabe sig 1 kg per uge

Det kan være lidt af en sur pligt at spise 500 kalorier mindre hver eneste dag for at tabe det ene kg om ugen. Men der er et godt alternativ, og det er 5:2 diæten.

5:2 diæten giver et vægttab på 0,5 til 1 kg om ugen

5:2 diæten er for dig, der ikke gider at veje din mad af hver eneste dage, for det skal man nemlig kun 2 gange om ugen med 5:2 diæten.

På en 5:2 diæt må du spise lige præcis det, du vil 5 dage om ugen bare du sørger for kun at spise 500 kalorier 2 gange om ugen.

Det betyder fx, at du kun spiser 500 kalorier mandage og onsdage – de andre dage må du så indtage, hvad du vil.

Det lyder helt skørt, men studier viser, at personer på en 5:2 diæt taber sig mellem 0,5 til 1 kg om ugen uden motion!

Forklaringen er, at på de dage der kun spises 500 kalorier er energiunderskuddet så stort, at man ofte ikke når at udligne det, selvom man spiser ekstra de andre dage.

Hvis dit ligevægtsindtag fx er 2500 kalorier per dag, og du kun spiser 500 kalorier, så giver det et drastisk kalorieunderskud på hele 2000 kalorier. Gang det med 2 da der er to af sådanne dage = minus 4000 kalorier. 

Do the math! Der skal meget til, før at du bare laver en break even.

Motion er altid effektivt til at forbrænde kalorier

Hvis du har mod på det, så kan lidt motion ved siden af din nye diæt til at tabe 1 kg om ugen – enten 500 kalorier mindre per dag eller 5:2 diæten, gør underværker.

Bare lidt cykling på motionscyklen et par gange om ugen. Der er programmer i de fleste motionscykler. Fx fedtforbrændingsprogrammer, hvor du skal cykle 45-60 minutter per gang du træner. Det er til at overskue!

FAQ – Oftest stillede spørgsmål

Kan man tabe mere end 1 kg om ugen?

Det kan man godt, men det bør man ikke stræbe efter, i det der så er risiko for, at det går for stærkt. Det er bedst at gå efter at tabe 0,5 til 1 kg om ugen. Det er et fint tempo, som giver bedre chancer for, at man kan holde sin nye livsstil vedlige.

Der er mange eksempler på, at folk bliver ekstreme og taber sig mere end 1 kg om ugen, men så går de sur i det efter et par måneder og ender med at tage det hele på igen. Hvad er ideen i det?

Er der apps til at tracke på kalorier?

Der er mange gratis app´s der både giver forslag til diæter, forbrændte kalorier osv. Du kan gå til indlægget: Gratis app til vægttab, hvor der bliver gennemgået nogle af de bedste gratis app´s du kan bruge til at tabe dig 1 kg om ugen.

Hvilken slags træning er bedst til vægttab?

Det bedste er konditionstræning, fordi det forbrænder flere kalorier end styrketræning både undervejs i træningen men også bagefter (efterforbrænding).

Men fordelen ved styrketræning er, at du opbygger muskelmasse, hvilket gør det sværere at tage på, fordi muskler forbrænder mere end fedt. Dvs. at hvis du øger muskelmassen, så forbrænder du hele tiden mere, end hvis du havde mindre muskelmasse.

Derfor er en kombination af begge træningsformer det optimale, men hvis du kun gider én af dem, så skal du vælge konditionstræning.

Relateret indhold

Artiklen, tab 1 kg om ugen – hvor mange kalorier? Har besvaret netop dette spørgsmål. Det er simpelthen med at bringe dig selv i kalorieunderskud ved at holde dig under 500 kalorier i forhold til dit ligevægtsindtag hver eneste dag eller at gå på 5:2 diæten.

Og så komme i gang med noget motion. En motionscykel er helt perfekt, og du kan få en til under 2000 kroner lige her.