Træning med en pull up bar

Pull up bar

I indlægget vil jeg vise dig nogle øvelser, som du kan lave med en pull up bar. Hvis du allerede ved, hvilke øvelser du kan lave, så vil du måske hellere direkte til info omkring produkterne hos en forhandler. 

Chin-ups og pull ups

Prime-mover musklen ved chin-ups og pull ups er m. latissimus dorsi, som er den brede rygmuskulatur. Øvelsen er en basisøvelse, som betyder, at der er flere muskler, som trænes i øvelsen.

Hanging leg hip raise

Prime mover er m. rectus abdominas, som du ser på billedet til venstre. Øvelsen aktiverer også andre muskler. Fx m. iliopsoas. 

Hanging straight leg hip raise

Hanging straight leg hip raise har også m. rectus abdominis som prime-mover. Det er den samme øvelse som ovenfor, men her skal benene være strakt. 

Træningselastik

Hvis chin, – og pull ups er for svært for dig, så kan du bruge et elastik til at gøre det lettere at trække dig selv op. Træningselastikker findes i forskellige styrker. Nogle hjælper dig mere end andre pga. forskellig elastikstyrke. På den måde kan du starte med et, der hjælper meget og derefter gradvist udskifte elastikkerne til, at du en dag ikke behøver dem mere. I denne video er der en, der fortæller, om hvordan du bruger elastikket. 

Muskeloversigt

Som du kan se, så er en pull-up bar særligt egnet til at træne mave,- og rygmuskulatur. Og selvom øvelserne er så få, så får du trænet mange muskler. Hvis du vil, så kan du klikke her og få et samlet overblik over de muskler, du træner. 

Leave a Comment