Træning med en vægtvest

Køb vægtvest

Køb din vægtvest og bliv hurtigere og stærkere! Køb vægtvesten som supplement og boost din træning til nye højder. 
Dansk forhandler


Vægtvest Power (20 kg)

[adinserter name=”Block 1″]

Træning med en vægtvest

Det er blevet populært at bruge en vægtvest i træningssammenhæng, og vægtvesten er et godt træningsudstyr at bruge, hvis målet er øget muskelstyrke, muskelmasse og muskeleksplosivitet. 

Vægt

Når du tager vægtvesten på, så har du mere vægt at bære rundt på. Vægten fra vægtvesten er ligeligt fordelt på din overkrop for at gøre den øgede vægt så skånsom for din krop som muligt. Derudover er vægten centralt placeret på kroppen, så risikoen for skader er mindre, end hvis du bar rundt på håndvægte i hænderne (perifert lokaliseret), som ville trække og rive mere i muskulaturen og dermed øge risikoen for forstrækninger. 

Øget vægt-belastning og træningsoutcome

I træningssammenhæng er den øgede belastning, især, relevant i discipliner, hvor muskelstyrke og eksplosivitet er vigtig. Det er fx i fodbold, hvor du skal kunne løbe hurtigt. Det er også i volleyball og håndbold, hvor springkraften er vigtig (plyometrisk træning). Vægtvesten kan ligeledes bruges som udstyr i bodybuildings,- og styrketræningssammenhæng, hvor du fx kan tage den på under chin-ups og pull-ups. 

Du bliver hurtigere af at træne med en vægtvest

I det at vægtvestens vægt giver dig mere vægt at flytte rundt på, stilles der større krav til dine muskler (ftb muskelfibre). Men ikke kun til musklerne, hvor vægtvesten er placeret. Vægten genererer nedadgående kraft, hvorfor kravene til muskelaktiviteten i dine ben øges. Dette mærker du i stigende grad i takt med, at du øger intensiteten. Står du fx stille, mærker du det lidt, sætter du i roligt løb, så mærker du det lidt mere, og når du sprinter, så mærker du den tydeligste forskel. Og det er selvfølgelig under den høje intensitet, at der er størst potentiale i træningsudbyttet.

Du kan prøve at løbe 100 meter med og uden vægtvesten og notere dig tidsforskellen. Tidsforskellen kaster lys over, hvor meget vægtvesten faktisk belaster dig. Du er måske 5-6 sekunder langsommere med vægtvesten end uden. Men når du så endelig tager den af, efter måske 4 uger med den på, så er du måske et par sekunder hurtigere (afhængigt af nuværende niveau). 

[adinserter name=”Block 1″]

Træning med en vægtvest

Du kan også prøve at gennemføre din sædvanlige træning men med din vægtvest på og mærke efter, hvordan træningen med vægtvesten er forskellig fra en træning uden vægtvesten. Du kan fx bemærke, om du får øget muskelømhed og bedre træningsresultater, når du tager vægtvesten af. 

Forklaringen på hvorfor du kan blive hurtigere af at løbe med en vægtvest er, at du hurtigere og mere effektivt (kraftigere stimulus) kan aktivere dine mest kraftfulde muskelfibre, som hedder ftb-fibre, i det du bruger mere muskelkraft, når du løber end uden vesten.  Jeg kommer lidt mere ind på de 3 typer muskelfibre i indlægget: Sådan bliver du stærk i en øvelse. 

Du bliver stærkere af at træne med en vægtvest

Den øgede belastning gør dig stærkere, men det er ikke kun i dynamiske øvelser, hvor der er en kontraktions,- og ekstensionsfase. Det er også i forhold til postural muskelaktivitet.

Dvs. at dine stabiliserende muskler også bliver stærkere. Stabiliserende muskler er dine muskler omkring rygsøjlen. Når disse muskler er stærkere, så har du lettere ved at holde en opretholdende stilling i ryggen.

Svage posturale muskler giver en mere sammenkrummet kropsholdning, og dette bivirker et dårligere løb. Både i forhold til hurtige løb men også i langdistance løb (påvirker løbeøkonomien; Sådan bliver du en god løber). Vægtvesten bidrager derfor også til stærkere posturale muskler. 

Du kan også læse indlægget: Vægtvest 30 kg, hvor du bl.a. finder et træningsprogram til brug af vægtvest.

[adinserter name=”Block 1″]

Køb vægtvest

Køb din vægtvest og bliv hurtigere og stærkere! Køb vægtvesten som supplement og boost din træning til nye højder. 
Dansk forhandler


Vægtvest Power (20 kg)

Skriv en kommentar

You cannot copy content of this page