Træning med frie vægte

Træning med frie vægte

marts 16, 2020 0 Af admin

Træning med frie vægte

Træning med frie vægte er, i næsten alle træningssammenhænge, bedre end træning i maskiner og bør derfor være hovedbestanddel i et vægttræningsprogram. Grunden til at træning med frie vægte er bedre end træning i maskiner er, at træning med frie vægte:

  1. Stiller større krav til neuromuskulær koordination
  2. Har bedre overførbarhed til andre sportsaktiviteter eller dagligdags bevægelser

Stiller større krav til neuromuskulær koordination

Når du træner med frie vægte, så kan vægten gå i flere retninger end i en maskine, og dette stiller derfor større krav til, at du stabiliserer og koordinere bevægelsen, så du opretholder en lige bevægebane (Alle træningsøvelser har en bevægebane, som skal holdes under øvelsen).

Eksempler

Prøv at klik her og se en brystøvelse udført med håndvægte (Dumbbell Bench Press). Du kan se, at bevægelsen kan gå i mange forskellige retninger.

Sammenlign bevægelsen med denne her, som er en brystøvelse i en maskine (Lever Barbbell Bench Press). Her kan bevægelsen kun gå op og ned.

Har bedre overførbarhed til andre sportsaktiviteter eller dagligdags bevægelser

De fleste dagligdagsbevægelser er frie. Frie i rummet. Dvs. at du ikke støttes i dine bevægelser, og du kan derfor falde i alle retninger med undtagelse af, når du ligger ned. Tyngdekraften trækker konstant i din krop. Når du rejser dig op fra en stol, så er der potentielt risiko for, at du mister balancen. Når du står stille, går og løber er du også fri i rummet. Med andre ord så er du aldrig fastlåst i en bevægebane, som du er i en maskine. Dette er forklaringen på, at træning med frie vægte altid er mere overførbart til dagligdagsbevægelser end træning i maskiner.

I forhold til sportsaktiviteter så er du, i de fleste sportsaktiviteter, også fri i rummet. Tænk på fodbold (bliv god til fodbold) og håndbold, hvor du løber, hopper, går, kaster osv.

Hurtigere restitution efter ophold i spabade

Regelmæssige ophold i spabade fremmer restitutionen ved at øge GH (væksthormon). Læs indlægget.

Træning med et vægtstangssæt

Læs evt. indlægget træning med et vægtstangssæt, som forklarer og viser, hvorfor træning med et vægtstangssæt er effektivt i forhold til både kondition, styrke og øget muskelmasse. Et vægtstangssæt egner sig til hjemmet, hvis pladsen er til det. Du kan træne hele kroppen. 

Styrketræningsudstyr til hjemmet

Der er også et indlæg, der gennemgår forskelligt slags styrketræningsudstyr til hjemmet. Til noget af træningsudstyret finder du også gratis træningsprogrammer, som er lavet af en fysioterapeut.