Træningselastikker

Hvad kan du bruge et træningselastik til?

Træningselastikker er et godt alternativ til vægte og kan fint kombineres med fx vægttræning enten som opvarmning eller som ekstra sæt i et træningsprogram. 

Elastikker har bl.a. den  fordel, at man hurtigt kan blive varm i musklen, og man kan meget hurtigt syre til og på den måde stimulere til flottere arme, ben, mave, eller hvad man nu vil træne.

Og så er elastikker en skånsom måde at træne på sammenlignet med vægttræning.  Den store opmærksom og popularitet på træningselastikker gør, at det er nemt at finde øvelser – bare gå på Youtube. 

På den måde bliver det aldrig kedeligt at træne med elastikker, og træningen kan blive super alsidig og dermed effektiv.

Så ligegyldigt om dit mål er at stramme arme, ben og balder op eller noget helt andet, så kan du opnå det ved at træne med elastikker.

Du kan købe træningselastikker her

Hvilke fordele er der ved at træne med et træningselastik?

Du kan træne hvor som helst med dit træningselastik

Et træningselastik er et meget simpelt træningsudstyr, der er nemt at tage med sig. Du kan fx tage det med dig i haven, ved stranden, i skoven, i sommerhuset, eller hvor du nu har lyst til at træne.

Og når du først er blevet bekendt med de øvelser, som du kan træne med dit træningselastik, så behøver du ikke at kigge i programmer eller øvelsesoversigter mere – du hiver blot træningselastikken frem og begynder at træne.

Træning med et træningselastik er altid funktionel træning

Når man siger, at en øvelse er funktionel, så betyder det, at øvelsens bevægelsesbane fra start til slut ikke er fastlåst i bevægebanen, men at bevægelsen kan gå i alle retninger. Udøveren skal derfor selv sørge for, at bevægelsen stabiliseres i bevægebanen, så øvelsen udføres korrekt. 

Alt andet end træningsmaskiner er forbundet med funktionel træning. Funktionel træning kan derfor ske ved at træne med fx træningselastikker, håndvægte, vægtstænger, medicinbolde, ab wheels m.m. 

I en træningsmaskine er bevægelsen fastlåst i bevægebanen, og derfor er øvelsen ikke funktionel.

Træning med et træningselastik er skånsomt for leddene og du kan selv justere på modstanden

En anden fordel ved at træne med træningselastikker er, at øvelser med elastikker ikke er så hårde ved kroppen, og man kan gradvist øge belastningen ved at skifte fra lette og stramme træningselastikker. 

Eller man kan skifte imellem forskellige kropsstillinger, så det bliver nemmere eller sværere at lave elastikøvelsen.  

Muligheden for gradvis justering i belastning gør træningselastikker unikke

Denne meget gradvise justering i belastningen gør træningselastikker unikke i forhold til vægte, for hvis du vil øge belastningen med vægte, så skal du til at tilføre vægtskiver som er er begrænset til x antal kg, og dermed kan springet i belastningsniveauerne være for store. 

Med andre ord – hvis du kun har brug for en øgning på 0,3 kg, men at der kun er 2 x 1 kg vægtskiver, så er springet for stort. 

Med træningselastikken er du ude af det problem, og du kan i dit eget tempo mærke efter, hvor meget belastning der passer til dig ved at stramme elastikken mere eller mindre, eller at skifte den ud med en anden træningselastik.

Typer af træningselastikker 

Der er overordnet 3 typer træningselastikker, som er:

  1. Exertube træningselastikker
  2. Elastikbånd i blødt gummi
  3. Korte træningselastikker

Hvert træningselastik har sin force i forhold til træningstype og øvelsesmuligheder.

Exertube træningselastikker

Exertube træningselastikker har håndtag, og det gør det nemmere at lave visse typer øvelser, end træningselastikker der ikke har håndtag. Fx skulderpres (se øvelsen) eller front-raise (se øvelsen), hvor du fra hoften trækker elastikken lige frem og op til skulderhøjde (strakte-arme). Det er også nemmere i trækøvelser, når træningselastikken har gode håndtag at holde i. 

Elastikbånd i blødt gummi

Elastikbånd i blødt gummi har især den fordel, at det er nemt at justere på modstanden. Du kan fx lægge elastikbåndet dobbelt og dermed øge modstandsniveauet. Du kan også binde en knude, så du gør elastikken kortere, så det bliver hårdere at træne med den. 

Korte træningselastikker

Korte træningselastikker egner sig godt til styrketræning og stram-op træning af balder og lår, fordi du kan placere på lårene og få et godt spænd, når du fx abducerer i hoften (fører benene ud til siden), eller ligger på ryggen og laver ekstension i hoften (fører benet op fra maveliggende position).  

Hvor kan du finde øvelser til træningselastikker?

Ét af de bedste steder at finde øvelser til træningselastikker er Youtube, men der er øvelser med træningselastikker overalt på nettet. 

https://www.youtube.com/results?search_query=training+with+elastic+band

Skriv en kommentar

You cannot copy content of this page