Træningsprogram for begyndere


Vis mig programmer til fitnesscenteret


Vis mig programmer til hjemmet


Vis mig programmer til udendørsbrug

Træningsprogram for begyndere

Du kan se mine oversigten her.

Hvad er dit mål med dit træningsprogram?

Find først ud af, hvad du vil vil opnå med dit træningsprogram (se processens trin). Jeg tilbyder mange træningsprogrammer. Nogle af dem minder om hinanden. Andre gør ikke. Mine styrketræningsprogrammer er fx helt anderledes end mine bodybuildingsprogrammer, selvom begge er vægttræning. Styrketræning er til dig, der vil øge din styrke som primært mål. Bodybuilding er for dig, der vil øge din muskelmasse og reducere din fedtprocent (Læs om forskellen i indlægget: Styrketræning vs bodybuilding eller min e-bog: Become stronger or grow muscles).

Træningsprogrammet skal matche dit mål så præcist som muligt

Styrketræning vs bodybuilding var blot ét eksempel på 2 vidt forskellige træningsformer, selvom mange er af den tro, at det er det samme. Derudover er der løbeprogrammer (oversigten), som også er forskellige. Nogle løbeprogrammer handler om at gøre atleten i stand til at gennemføre en distance. Fx 10 km. Andre løbeprogrammer fokuserer på, at atleten skal kunne gennemføre en distance i en pr. (personlig rekord) tid. Træningsprogrammet, der fokuserer på tid, har flere konditions-komponenter indbygget, som ofte er i form af intervalløb, hvor pulsen skal op på 90 % af makspulsen i en tidsperiode (læs: Sådan forbedrer du din kondition). Træningsprogrammet, der fokuserer på distance, har færre konditions-komponenter og har mere præg af kontinuerligt løb. Sidstnævnte fokuserer på, at du skal vænne din krop til at løbe længere og længere. Derfor sker der en gradvis forøgelse af distancen. 

Dit nuværende formniveau og motivation

I forhold til valg af træningsprogram så er det også vigtigt, at du kender dit nuværende formniveau, så du ved, om det er realistisk, at du kan følge programmets anvisninger. Derudover, så bliv klar over, hvor motiveret du er for at nå et specifikt mål. Der er nemlig nogle træningsprogrammer, som er ekstremt effektive, men samtidigt også kræver, at du afsætter meget tid til træning. Det er fx et split-træningsprogram, hvor du skal træne 5 x om ugen. Er du motiveret for det, eller er det bedre at finde et træningsprogram, hvor du kun skal træne 3 x om ugen, men hvor du til gengæld træner hele kroppen til hver træning (fullbody)? Dette var blot et eksempel. Der er også fx HIIT-programmer til både fitness, udendørs og til hjemmet, hvor træningsvarigheden er 20-30 minutter pg.a den høje intensitet. HIIT-programmerne (se fx HIIT-begynder, udendørs) er derfor gode, hvis du ikke har så meget tid til at træne. 


Vis mig programmer til fitnesscenteret


Vis mig programmer til hjemmet


Vis mig programmer til udendørsbrug


Træningsprogrammer til fitnesscenteret


Træningsprogram hjemme


Træningsprogrammer til udendørsbrug

Skriv en kommentar

You cannot copy content of this page