Træningsprogrammer til vægttab

Træningsprogrammer til vægttab

Er du på udkig efter træningsprogrammer til at tabe sig, så er du landet det rigtige sted. Herunder finder du gratis træningsprogrammer til vægttab, og som er lavet af en fysioterapeut.

Der er træningsprogrammer til følgende træningsudstyr:

  1. Crossfit reb (hent program)
  2. Kettlebells (hent program)
  3. Træningsbænk med håndvægte (hent program)
  4. Vægtstangssæt (hent program)
  5. Slyngetræner (hent program)
  6. Multi træningsmaskiner (Gå til indlæg og hent specifikt program)
  7. Vægtvest (hent program)

Bemærk, at ovenstående træningsudstyr er udmærket i forbindelse med et vægttab, men det allerbedste motionsudstyr må siges at være en kredsløbsmaskine som fx:

  1. En motionscykel (gå til artikel)
  2. Et løbebånd med god affjedring (gå til artikel)
  3. En crosstrainer (gå til artikel)
  4. En romaskine (gå til artikel)

Helt optimalt er det at kombinere styrketræning og konditionstræning, når man vil opnå et vægttab, fordi konditionsdelen forbrænder flest kalorier, men styrketræningsdelen øger muskelmassen, som øger hvileforbrændingen, så du forbrænder flere kalorier i hvile.

Dermed taber du dig hurtigere, og du får nemmere ved at holde vægttabet.

Få et effektivt vægttab ved at følge  træningsprogrammer

I de fleste kredsløbsmaskiner er der indbyggede træningsprogrammer. Der er både vægttabsprogrammer, HIIT programmer og specifikke konditionsprogrammer, og nogle motionscykler har ligefrem over 30 forskellige programmer at vælge imellem, så det aldrig bliver kedeligt (se senere hvilke motionscykler).

Den bedste vægttab træning

Mange spørger sig selv: “Jeg vil gerne tabe mig, men hvordan gør jeg?”

Svaret er simpelt. Forbrænd flere kalorier end hvad du indtager. Dette giver et vægttab.

Tips til at tabe sig hurtigt

Hvis du derfor kombinerer en diæt med styrketræning og konditionstræning, så kommer du til at tabe dig, og det kan gå hurtigt (1 kg om ugen). 

Forslag til vægttabstræning

  1. Køb en kredsløbsmaskine – fx en motionscykel. Træn på den i 30-45 minutter 3 gange om ugen, hvor du følger et indbygget vægttabsprogram.
  2. To dage om ugen følger du et træningsprogram til vægttab fra Iformsupport (vi gennemgår dem om lidt).
  3. Følg 5:2 diæten 

Derfor kickstarter træningen og 5:2 diæten dit vægttab

5:2 diæten er en diæt, der går ud på, at du må spise, hvad du vil 5 gange om ugen.

Til gengæld må du kun spise 500 kalorier som kvinde og 600 kalorier som mand 2 gange om ugen.

Selv hvis du kun følger 5:2 diæten uden at dyrke motion, så vil din ugentlige kaloriebalance gå i minus eller i værste fald i 0.

Det er utænkeligt, at du ikke vil ende i et ugentligt kalorieunderskud med 5:2 diæten fordi:

Hvis vi siger, at du har brug for fx 2500 kalorier om dagen, og du er mand, så vil du få et energiunderskud på: 2500 – 600 kalorier på din fastedag = – 1900 kalorier. Dem har du to af om ugen, som derfor giver et energiunderskud på 3800 kalorier.

Nu er der 5 dage tilbage at spise i, og du skal så indtage 3800 kalorier fordelt på de 5 dage oveni de 2500 kalorier, som du har behov for om dagen. Hvis vi deler 3800 kalorier med 5, så får vi: 760 kalorier. Du skal så spise 760 + 2500 kalorier = 3260 kalorier per dag og alle 5 dage for, at din ugentlige energibalance går i 0. 

Som du kan se, så skal der mange kalorier til på dine spisedage, for at det bare går i nul, når ugen er omme. 

Det er mere sandsynligt, at du ikke når at spise så mange kalorier, og at du derfor taber dig.

Så du kan derfor godt på et vægttab uden motion, men hvis du dyrker motion ved siden af, så stiger dit daglige energibehov, hvorfor dit ugentlige energiunderskud kan ende med at blive endnu større, som gør, at du taber dig endnu hurtigere.

Om de gratis træningsprogrammer til vægttab

De gratis træningsprogrammer til vægttab, som du finder i starten af artiklen kræver forskelligt slags motionsudstyr. Nogle træningsprogrammer til vægttab kræver et crossfit reb, andre kettlebells, håndvægte, et vægtstangssæt m.m. 

Træningsudstyret kan du købe hos følgende forhandlere: