Udespa indbygning

Udespa indbygning

Udespa indbygning

Tryk på den grønne knap for at se et udvalg af udespa til indbygning.

Udespa i relation til træning

Udover den beroligende effekt, som et ophold i et udespa kan have, så kan du også fremme restitutionsprocessen ved at gå i udespa jævnligt. 

Det kan fx være direkte efter træning eller eller dagen efter. Varmen og vibrationerne fra vandet blødgøre muskulaturen og øger blodgennemstrømningen.

Udespa indbygning og forebyggelse af muskulære skader

Der er en undersøgelse, der har bevist, at både kolde og varme bade i et udespa indbygning kan forebygge muskulære skader forårsaget af motion

Forklaringen er, at musklerne smidiggøres, når du opholder dig i et udespa på grund af den øgede blodgennemstrømning og masserende effekt fra vandets vibrationer. Dette sker selvfølgelig ikke efter blot ét ophold i dit udespa, men ved regelmæssigt brug (2-3 gange ugentligt) begynder effekten at indtræde efter en måneds tid.

Der er også en anden undersøgelse, der påviser, at muskler der varmes op efter træning umiddelbart ser ud til at restituere hurtigere, end hvis man undlod at varme dem op.

Koldt og varmt vand i udespa indbygning


Hvis du kunne tænke dig, at dit udespa indbygning også kan fyldes med koldt vand, så hør denne forhandler, som har et udvalg af de bedste udespa på markedet.

Sådan bruger du dit udespa indbygning i forbindelse med dine workouts

Ophold dig i dit udespa indbygning i ca. 10-15 minutter inden, at du starter på din træning

Dette øger blodgennemstrømningen til dine muskler og løsner dem op, så de er mere klar til den træning, som du om lidt udsætter dem for. 

Efter at du har opholdt dig i dit udespa, så er det også en god ide at lave lidt udspænding i 5-10 minutter. Dine muskler er nu varmet op fra dit ophold i dit udespa og kan derfor lettere udspændes, end hvis de var kolde. 

Så lav nogle strækøvelser og fokusér især på strækøvelser af de muskler, som du skal bruge i din træning. Det kan fx være, at du følger et 2-split træningsprogram, hvor du træner forskellige muskelgrupper på forskellige dage. 

Efter din træning

Efter din træning, så kan du igen strække lidt ud, og så ellers lade dig glide ned i dit dejlige udespa indbygning og lade din krop slappe af velvidende, at du fremmer restitutionen. 

Udespa indbygning og koldtvands-terapi

I dit udespa indbygning (se også udespa til nedgravning) kan du lave koldtvands-terapi, som går ud på, at du fylder dit udespa med koldt vand og så opholder dig i dit udespa i noget tid. Om det så er et halvt minut eller flere minutter er sådan set underordnet. Det vigtige er, at du får suset. 

Her er nogle gode grunde til at lave koldtvands-terapi i dit udespa

  1. Fjerner øjeblikkeligt negativitet 

Når du hopper ned i sådan et koldt udespa, så er det selvsagt umuligt at tænke negativt. Hjernen kan ikke koncentrere sig om at tænke negativt, fordi den er så fokuseret på det kolde vand, som er et kortvarigt stress på kroppen. 

Når du så springer ud af dit udespa fyldt med det kolde vand, og blodet igen begynder at rulle i dine åre, så frigiver hjernen en masse dopamin (belønningsstoffet), og du fyldes med en følelse af velvære. 

Denne virkning er også grunden til, at man kan argumentere for, at kolde bade kan hjælpe på depressiv adfærd, hvis du tager koldtvands-turen med jævne mellemrum. 

  1. Giver energi og en mere positiv tankegang

Af samme årsag som ovenstående, så øges den positive tankegang, fordi man automatisk bliver “høj” af det kolde bad. Man er bare glad for at “være i live”. Denne øgede mængde dopamin giver naturligvis også mere energi, og man får lyst til at gå i gang med en masse. 

  1. Kan reducere inflammation 

Der er noget forskning, der tyder på, at kolde bade kan reducere inflammation i både led og muskler. Forklaringen er, at der sker en øget blodgennemstrømning til led og muskler efter det kolde bad, og det er gennemstrømningen af blod, der sørger for at inflammationen forsvinder, fordi blodet indeholder anti-inflammatoriske mikrostoffer. 

Naturligvis kan inflammation reduceres på anden vis, men det at fokusere på at øge blodgennemstrømningen, til det inflammatoriske område, er en naturlig måde at reducere inflammationen på. 

Udespa indbygning

Tryk på den grønne knap for at se et udvalg af udespa til indbygning.