Vægttab udstyr til at tabe sig

Vægttab udstyr til at tabe sig

Der er så meget forskelligt udstyr på markedet, at det kan være svært at vælge det rigtige vægttab udstyr til at tabe sig.

Og hvordan i alverden skal man træne med udstyret?

For at gøre det nemt, så finder du en liste over 20 forskellige slags træningsudstyr, som du kan bruge i forbindelse med dit vægttab ved at klikke på den røde knap.

Der er gratis træningsprogrammer til det meste udstyr.

Markedet er fyldt med vægttab udstyr til at tabe sig

Der er rigtig meget vægttab udstyr til at tabe sig på markedet fra forskellige forhandlere.

Der kommer også hele tiden nyt vægttab udstyr.

I reglen så kan alt udstyr bruges i forbindelse med et vægttab, men der er selvfølgelig noget udstyr, som er bedre end andet.

Når man vil tabe sig, så er det bedst at kombinere konditionstræning med styrketræning

Det er det fordi, at konditionstræningen giver den største forbrænding, og styrketræningen er bedst til at opbygge muskelmasse.

Muskler forbrænder mere end fedt, fordi det er aktivt væv. Det er fedt ikke.

Derfor gælder det om at opbygge muskelmasse, i det at det giver en højere hvileforbrænding

Du forbrænder simpelthen mere, desto mere muskelmasse du har – også selvom du ikke træner.

Kombinationen af konditionstræning og styrketræning er derfor vejen frem. 

Hvilket udstyr kan du med fordel vælge i forbindelse med vægttab?

En motionscykel er helt perfekt i forbindelse med vægttab. Dels fordi at når man er overvægtig, så vil man helst ikke belaste sine led for meget. 

Det kan man risikere, når man løber, fordi fødderne hele tiden hhv. letter fra underlaget og lander på underlaget. Dette giver stødpåvirkninger igennem ankler, knæ og hofter.

Men når du træner på en motionscykel, så får du ikke disse stødpåvirkninger. Til gengæld kan du skrue op for intensiteten og få forbrændt mindst ligeså meget, som hvis du løb.

I det at der mange modstandsniveauer på en motionscykel, hvis du vælger den rigtige, så kan du nemt variere intensiteten. 

Og når du skruer op for modstandsniveauerne, så kan du også få styrketræningseffekt. Styrketræningseffekten indtræder, når det bliver rigtig tungt at træde.

Træningsprogrammer i motionscyklen

Det smarte ved motionscyklen er også, at der er indbygget træningsprogrammer.

Der kan være stor forskel i antallet af træningsprogrammer i de forskellige motionscykler, så det kan du kigge på under produktspecifikationerne hos forhandlerne.

Et bredt spektrum af træningsprogrammer gør, at træningen aldrig bliver kedelig.

Derudover sikrer du dig kvalitet i din træning, fordi træningsprogrammerne er lavet af fagpersoner.

Nogle motionscykler muliggør også tilkobling af pulsbælte. På den måde kan du holde øje med din puls i displayet foran dig.

Og så kan du se, hvilke pulszoner du træner i.

Pulszonerne siger noget om, om du er i fx den konditionsforbedrende zone, som også er den zone, der forbrænder mest fedt, når du træner, men også giver den største efterforbrænding.

I denne pulszone ligger man omkring 80-90 % af sin makspuls.

Makspulsen er, som en tommelfingerregel, 220 minus din alder.

Kombiner evt. din træning på motionscyklen med styrketræningudstyr

I det at du netop kan få styrketræningseffekt af at træne på en motionscykel, så er det ikke et must, at du supplerer med andet udstyr, men det er en fordel.

Når du bruger motionscyklen, så opbygger du muskler i ben og balder. Arme og ryg bliver ikke styrketrænet så effektivt.

Og ryggen er en kæmpe muskel, som altid er god at træne – også i forbindelse med et vægttab.

Derfor kan du supplere.

Du kan fx træne med et vægtstangssæt på andre dage. Fx 2 gange om ugen.

I indlægget, som jeg henviste til i introen, kan du finde et gratis træningsprogram til et vægtstangssæt.

Hvis ikke vægtstangssættet er noget for dig, så kan du evt. træne med håndvægte på en træningsbænk eller bruge kettlebells. I indlægget finder du også gratis træningsprogrammer til disse.