Yogaøvelser for begyndere

Yogaøvelser for begyndere

Indlægget viser en serie af 12 yogaøvelser for begyndere, som starter med opvarmningsøvelser.

Derefter vises nogle grundlæggende yogaøvelser, som er gode at lære, når man som begynder starter på yoga.

Der er fx den klassiske Standing Pose yogaøvelse, hvor man laver et High Lunge og holder strækket slutstillingen. 

Sådan laver du en god yogatræning

Hvis 12 forskellige yogaøvelser er lige rigeligt at sætte sig ind i som begynder til yoga, så start med 3-4 yogaøvelser og få godt styr på dem. 

Næste gang kan du så lære et par nye øvelser, og snart kan du alle 12 yogaøvelser for begyndere. 

De 12 yogaøvelser for begyndere

1. Yogaøvelse – Childs pose

https://www.youtube.com/watch?v=263kLfACxq8

2. Yogaøvelse – Cat cow pose

https://www.youtube.com/watch?v=VamjlfPEiz8

3. Yogaøvelse – Downward dog

https://www.youtube.com/watch?v=cTp84T3RyC4

4. Yogaøvelse – Hamstring stretch right

https://www.youtube.com/watch?v=VfjNarm4eAU

5. Yogaøvelse – Hamstring stretch left

https://www.youtube.com/watch?v=mR8lc_FccdI

6. Yogaøvelse – High Lunge right

https://www.youtube.com/watch?v=ZI8zlv3T7PQ

7. Yogaøvelse – High Lunge left

https://www.youtube.com/watch?v=y0UTFZuRiLQ&feature=youtu.be

8. Yogaøvelse – Beginners flow

https://www.youtube.com/watch?v=Sd7kDbHAWdw

9. Yogaøvelse – Flow

https://www.youtube.com/watch?v=ogp1vOD4rrY

10. Yogaøvelse – Cobra upward facing dog

https://www.youtube.com/watch?v=qweWeJFZMuM

11. Yogaøvelse – Chaturunga

https://www.youtube.com/watch?v=mmR0k9jaTi0

12. Yogaøvelse – Beginner high plank

https://www.youtube.com/watch?v=JCYnDiDoQn0

FAQ i forbindelse med yogaøvelser til begyndere

Hvor tit skal man træne, når man lige begynder på yoga?

Det kan være hårdt at starte på yoga, når man er begynder, fordi øvelserne er helt nye, og man kommer i nogle stillinger, som man måske ikke har været i før. Derfor er det en god tommelfingerregel at holde sig til 2-3 yogatræninger om ugen.

Det der er vigtigt er, at du får tilpas med hvile imellem dine træninger, så du ikke laver dine yogaøvelser med ømme muskler. 

Hvor lang tid skal der gå imellem yogatræningerne?

Prøv at få 24-48 timers restitution/pause imellem dine yogatræninger. Du kan fx træne mandage, onsdage og fredage, hvis du træner 3 gange om ugen.

Hvis du træner 2 gange om ugen, så kan det fx være mandage og torsdage, eller hvordan det nu passer ind i din kalender. 

Hvad hvis jeg er øm efter 24-48 timer?

Det kan nemt ske, at man som begynder til yoga stadigvæk er øm efter 24-48 timer fra sidste træning.

Hvis det er tilfældet, så er det bedst at forlænge pausen, indtil at du ikke længere er øm i musklerne. 

Hvornår skal man gå i gang med sværere yogaøvelser?

Det er meget forskelligt, hvornår man som begynder til yoga føler sig klar til at gå i gang med sværere yogaøvelser.

Som udgangspunkt, så bør man lære de grundlæggende yogaøvelser, som er vist i dette indlæg, inden at man går videre til de sværere øvelser.

De sværere yogaøvelser bygger nemlig videre på de grundlæggende. Det er fx vigtigt at opbygge en stærk core og ryg og være i stand til at kunne stå i statiske stillinger, som man får endnu mere brug for under de sværere yogaøvelser.

Hvordan bliver man god til yoga?

Man bliver god til yoga ved at blive ved med at dyrke yoga. Det tager tid at blive smidig, udholdende og stærk.

Selvom yogaøvelser altid bør fylde mest i dit yogaprogram, så kan du godt supplere med andre udstrækningsøvelser.

Hvis du vil have en oversigt over 49 forskellige udstrækningsøvelser, som kan hjælpe din yogafremgang, så kan du klikker her. Der er også et printklart program, der viser alle øvelserne.

Hvor finder jeg flere yogaøvelser?

Gå ind på Iformsupports youtube kanal – der kan du finde flere yogaøvelser.

Du kan også gå til Yoga øvelser for nakke og skuldre, hvis du vil have øvelser, der primært fokuserer på nakke og skuldre, eller gå til indlægget: Yogaøvelser for ryggen eller Yogaøvelser for lænden for at få specifikke yoga-rygøvelser.

Der er også yogaøvelser for 2 i dette indlæg, og hvis du vil have udvalgte yoga øvelser til praktisering af yoga om morgenen, så gå til denne artikel.

Læs evt.: Købsguide til valg af yogamåtte og udstyr

You cannot copy content of this page