Løbebånd der kan klappes sammen

Løbebånd der kan klappes sammen

oktober 9, 2020 0 Af admin

Nedenfor er der 5 forhandlere, der alle sælger sammenklappelige løbebånd. 

Løbebånd der kan klappes sammen

Hvorfor er det smart med et løbebånd der kan klappes sammen?

Det er smart at have et løbebånd der kan klappes sammen, fordi du sparer plads. Det er fedt og motiverende at have et løbebånd i sit hjem, men det kan være træls, hvis løbebåndet fylder for meget. Derfor er det helt klart en overvejelse at tage med sig, hvorvidt løbebåndet skal kunne klappes sammen eller ej.

Hvor meget skal løbebåndet kunne klappes sammen?

Efter at det første løbebånd, der kunne klappes sammen, kom på markedet er udvalget accellereret. Det er derfor nemt for dig at finde et løbebånd der kan klappes sammen. Men nogle løbebånd kan klappes mere sammen end andre, så det er også relevant at overveje, inden du køber et løbebånd til hjemmebrug.

Hvordan klapper man et løbebånd sammen?

Når du køber et sammenklappeligt løbebånd, så følger der en manual med, hvori det vises, hvordan du klapper løbebåndet sammen. 

Varianter ved løbebånd der kan klappes sammen

Generelt er der to varianter ved foldbare løbebånd til rådighed hos de fleste forhandlere. Der er vandret og lodret. Dvs. nogle løbebånd kan foldes sammen i vandret eller lodret stilling. De fleste foretrækker lodret, i det løbebåndet så får en mindre vandret flade at hvile på, og som kan optage plads. I lodret stilling optager løbebåndet plads i højden, men det er typisk ligegyldigt, i det det er gulvplads, man er ude efter.

Vandret giver dig mulighed for at lægge løbebåndet under sengen

Der kan dog være den fordel i at folde det vandret, at du måske har plads under din seng til løbebåndet. Hvis det er tilfældet, så er det selvfølgelig en optimal løsning, i det løbebåndet så slet ikke optager noget gulvplads, ud over den allerede optagede gulvplads. Det er ikke altid, at det står i produktbeskrivelsen, hvorvidt løbebåndet klappes sammen i vandret eller lodret stilling.

Spørg altid din forhandler af løbebånd for at være sikker

Derfor er det en god ide at finde en forhandler, som evt. har en chatservice på deres website, så du hurtigt kan komme i kontakt med en ansat, som kan give dig svaret.

Hvorfor træne på et løbebånd der kan klappes sammen?

Et løbebånd der kan klappes sammen har også et fint display, som angiver dig data. Disse data er fx puls, hastighed, stigning, kadence, antal km du har tilbagelagt, og i nogle løbebånd kan du se tv eller være online. Så argumentet for, hvorfor du skal træne på et sammenklappeligt løbebånd frem for at løbe udenfor er, at du har data på din træning lige for næsen.

Vejret er ikke længere end hæmsko for at gennemføre løbetræningen

Derudover er der selvfølgelig vejret. Du behøver ikke bekymre dig om snevejr, regnvejr, blæst og kulde.

Der kan også være den fordel, at du hurtigt kan lave stigning på et foldbart løbebånd, så du løber op ad bakke. Dette giver også en varieret træning. Det sidste argument er, at et løbebånd typisk har mange forskellige indbyggede træningsprogrammer, som er lavet af fagpersoner, så du sikrer dig en optimal træning. De forskellige træningsprogrammer at vælge imellem gør også træningen alsidig.

Hvordan er løbeteknikken på et foldbart løbebånd i forhold til at løbe udenfor?

Løbeteknikken er overvejende den samme, hvorvidt du løber på et løbebånd eller udendørs. Det kan dog tage lidt tid lige at komme ind i løberytmen på et løbebånd, i det at løbebåndet skaber en bagud-vænnende kraft, der forplanter sig op i dine ben, så du får mere fremadrettet kraft inden foden rammer underlaget. Kort sagt så får du mere moment i dit løb, hvilket er en fordel. Du vil derfor også opleve, at du løber bedre tider på et løbebånd end udendørs. Juster selv på hastigheden, så du ikke løber hurtigere, end du er vænnet til.

Er det mere belastende for kroppen at løbe på et sammenklappeligt løbebånd end at løbe udenfor?

Nej, det er omvendt. Det er mest belastende at løbe udenfor. Du skal tænke på, at et godt løbebånd og foldbart løbebånd er designet til løb og til løberen. Dvs. at der fra producentens side bl.a. er fokus på affjedring. Når du løber udenfor, så er den eneste affjedring, som du får, er fra dine løbesko. Når du løber på et godt løbebånd, så får du både affjedring fra løbeskoene og fra løbebåndet. Affjedring er altid i fokus hos producenten, i det de er klar over, at løb altid er en stor belastning for kroppen – primært på grund af de stødpåvirkninger, som forplanter sig op igennem ankler, knæ og hofter. Med et løbebånd skåner du derfor din krop i langt højere grad end når du løber udenfor.

Hvordan holder jeg mig motiveret, når jeg bruger løbebåndet som træningsform?

Du kan fx lytte til noget godt musik samt afprøve dit foldbare løbebånds spændende træningsprogrammer. Der er typisk mange træningsprogrammer at vælge imellem. Du kan udfordre dig selv i dit løb, og se om du kan klare at gennemføre programmerne.

Du undgår luftforurerning når du løber på dit foldbare løbebånd

Derudover er det altid en fordel at løbe på et løbebånd, der kan klappes sammen og som står indenfor, i det du dermed ikke udsætter dig selv for luftforurening. Dette er selvfølgelig mest aktuelt i de store byer, hvor mængden af luftforurening nærmest kan gøre en udendørs løbetur usund. Det undgår du ved at løbe på dit løbebånd! Slutteligt kan du motivere dig selv ved at løbe en cooper-test, som går ud på, at du skal løbe så langt, som du kan på 12 minutter. På et løbebånd kan du hurtigt se, når tiden er gået. Aflæs distancen i løbebåndets display og søg på google: Kondital beregner. Du kan så prøve igen om et par måneder og se, hvordan din træning på dit sammenklappelige løbebånd påvirker din kondition.

Hvordan gør du træningen på dit løbebånd der kan klappes sammen mest muligt effektivt?

At gøre træningen effektiv på et løbebånd handler om først at vide, hvad dit formål med dit løb er. Når du kender formålet, så kan du tilrettelægge din træning. Men du behøver ikke bekymre dig, hvordan du gør træningen effektiv på dit løbebånd, hvis du bare følger de indbyggede træningsprogrammer. Træningsprogrammerne er lavet af fagpersoner, så hvis du følger træningsprogrammet, så får du en optimal og effektiv træning på dit løbebånd. Hvis du ikke følger træningsprogrammerne, så kan du gøre din træning effektiv ved at løbe i de såkaldte pulszoner. Der er fx konditionszonen, fedtforbrændingszonen og maksimal iltoptagelseszonen. Men her skal du så ind og læse lidt om, hvornår du er i en given pulszone. Kort sagt så får du brug for et pulsur, og så skal du kende din makspuls. Jeg har skrevet et indlæg om det (sådan forbedrer du din kondition).

Så hvordan kommer du i gang med at løbe på dit nye løbebånd?

Tag manualen, stil dig på løbebåndet og få en forståelse for de helt basale data, som displayet viser. Dette er dog ret indlysende, så måske du slet ikke får brug for en manual til at forstå puls (her er et hjerte vist), antal km (km er vist), hastighed (km/t er vist) osv. 

Foldbare løbebånd

Spar plads ved at have et løbebånd, der kan klappes sammen.